روزجهانی یوزپلنگ

  • روزجهانی یوزپلنگ

 یوزپلنگ گونه ای در خطر انقراض است و بر اساس آخرین آمار کمتر از 50 قلاده از آن در کشور باقیمانده است، بنابراین برای حفظ این گربه سان ارزشمند زمانی برای از دست دادن نداریم.با توجه به اهمیت موضوع در خطر انقراض بودن این گونه ارزشمند، از سال 2010 ، چهارم دسامبر همزمان با 13 آذر به عنوان روز جهانی یوزپلنگ نام گذاری شده است.

یوزپلنگ گربه سانی مهره‌دار و پستاندار از راسته گوشتخواران است، در گذشته در بیشتر مناطق آفریقا و گستره وسیعی از آسیای مرکزی و شبه ‌قاره هند یافت می‌ شد، اما امروزه با کاهش شدید جمعیت روبرو شده‌ است. از میان دو زیرگونه اصلی یوزپلنگ، 'یوزپلنگ آسیایی' که به نام زیستگاه اصلی آن یوزپلنگ ایرانی خوانده می شود، در خطر جدی انقراض قرار دارد و تعداد کمی از آن در دشت ‌های مرکزی ایران به بقا ادامه می ‌دهند .

  • استفاده از واكسن حصبه براي نخستین‏ بار

در چهارم دسامبر 1899م، براي اولين بار واكسن حصبه به منظور پيشگيري از اين بيماري در انسان، مورد استفاده قرار گرفت. واكسنِ حصبه، ابتدا توسط دو محقق فرانسوي كشف شد و سپس "هاوتن" پزشك انگليسي آن را كامل نمود و سرانجام يك محقق ديگر استفاده از اين واكسن را براي عموم مردم ميسر ساخت.

  • تولد رابرت آدلر

رابرت آدلر متولد  ۴ دسامبر ۱۹۱۳ بود. وی دانشمند و مخترع آمریکایی اتریشی تبار که مهم‌ترین اختراعش کنترل از راه دور تلویزیون است.او ۱۵ فوریه ۲۰۰۷  در 93سالگی درگذشت.

  • درگذشت توماس هانت مورگان

توماس هانت مورگان متولد ۳ مهر  ۱۲۴۵بود. وی زیست‌شناس آمریکایی برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۳۱۲ به خاطر پی بردن به نقش کروموزم‌ها در وراثت بود.

  • درگذشت لوییجی گالوانی

لوییجی گالوانی متولد ۹ سپتامبر ۱۷۳۷ بود. وی  یک پزشک ایتالیایی، فیزیک‌دان، زیست‌شناس و فیلسوف سرشناس قرن هجدهم  بود. او کشف کرد که ماهیچه‌های یک قورباغهٔ مرده اگر هدف جرقه یا شوک الکتریکی قرار گیرند منبسط و شدیداً کشیده می‌شوند. او همچنین کشف کرد ماهیچه‌ها و سلول‌های عصبی الکتریسیته تولید می‌کنند. او از پایه گذاران زایمان مدرن است.او کسی بود که برق حیوانات را کشف کرد.وی ۴ دسامبر ۱۷۹۸ (۶۱ سال)درگذشت.

  • درگذشت شارل روبر ریشه

شارل روبر ریشه متولد ۲۵ اوت ۱۸۵۰ بود. وی زیست‌شناس فرانسوی برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۱۳ به خاطر مبارزه با بیماری آنافیلاکسی (شوک آلرژیک) بود.وی ۴ دسامبر ۱۹۳۵ (۸۵ سال) درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا