تسهیلات ویژه برای حمایت از صنایع خلاق در بودجه سال آینده

دکتر محمد اسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با سیناپرس درباره برنامه ریزی این کمیسیون برای حمایت ازصنایع خلاق گفت: در گذشته تصمیم گیری درباره صنایع نرم و خلاق در اختیار کمیسیون صنایع و معادن مجلس بود.با این وجود مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت این وظیفه رابه کمیسیون فرهنگی مجلس محول کند.

به همین دلیل یک کمیته برای برنامه ریزی و ارائه تسهیلات به صنایع خلاق در کمیسیون فرهنگی مجلس تشکیل شد.عمر این کمیته نیز به یک سال می رسد و در گذشته چنین کمیته ای در مجلس وجود نداشت.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:در این مدت چند طرح مهم در کمیسیون فرهنگی مجلس مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از طرح ها حمایت از شبکه های مجازی بود که در جهت اشاعه و تعالی صنایع خلاق فعالیت می کنند. این طرح در کمیته آماده شد و سپس از کارشناسان مختلف دعوت شد تا دیدگاه های خود را در این زمینه در اختیار مجلس قرار بدهند. پس از آن این طرح به صحن کمیسیون انتقال پیدا کرد و درجلسات کمیسیون برخی ایرادات این طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

یکی از ایرادات مهم این بود که طرح دارای جامعیت نیست و به همین دلیل باید تکمیل شود. در نتیجه این طرح به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی منتقل شد. مرکز پژوهش های مجلس نیز به تازگی بررسی های خود را روی این طرح انجام داده و امیدواریم به زودی در صحن علنی مجلس مورد بحث نمایندگان قرار بگیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: طرح دیگری که در این کمیته مطرح شد درباره مالکیت فکری و معنوی بود.دولت نیز در این زمینه لایحه ای را آماده کرد که این لایحه نیز در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.

وظیفه مجلس در جهت ایجاد اشتغال در صنایع خلاق قانون گذاری و نظارت است.به همین دلیل نیز مجلس شورای اسلامی به دنبال این است که در بودجه آینده کشور برای صنایع خلاق تسهیلات ویژه در نظر گرفته شود.

 سعیدی خاطرنشان کرد: در کنار این طرح ها اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس بازدیدهای مختلفی از مراکز و پارک های صنایع خلاق و نرم انجام دادند و در این بازدیدها از نزدیک با چالش ها و فرصت های پیش روی صنایع خلاق آگاهی پیدا کردند.البته در این زمینه در بین نمایندگان اختلاف نظرهایی وجود داشت و برخی از نمایندگان معتقد بودند صنایع خلاق نیازمند قوانین جدیدی است.

استدلال این نمایندگان این بود که شرایط جامعه تغییر کرده و به همین دلیل باید قوانینی در زمینه صنایع خلاق و نرم تصویب شود که بتواند دغدغه های هنرمندان و فعالان در این زمینه را مرتفع کند.

وی ادامه داد:برخی از فعالان حوزه صنایع خلاق هنگام مراجعه به مراجع قضایی با خلأ قانونی مواجه می شوند.به همین دلیل کمیسیون فرهنگی مجلس به دنبال حل این خلأهای قانونی است.

 نماینده مردم تبریز در مجلس درباره برنامه های کمیسیون فرهنگی مجلس در جهت ایجاد اشتغال و امنیت شغلی فعالان صنایع خلاق تصریح کرد: وظیفه مجلس در جهت ایجاد اشتغال در صنایع خلاق قانون گذاری و نظارت است.به همین دلیل نیز مجلس شورای اسلامی به دنبال این است که در بودجه آینده کشور برای صنایع خلاق تسهیلات ویژه در نظر گرفته شود.

کمیسیون فرهنگی مجلس عزم جدی برای ارائه تسهیلات ویژه برای صنایع خلاق دارد و در این زمینه تمام تلاش خود را خواهد کرد.این در حالی است که کمیسیون فرهنگی مجلس پیشنهادهای کاربردی در جهت حمایت از صنایع خلاق در نظر گرفته که انشالله در بودجه سال آینده لحاظ شود. گفتنی است که در نیمه آذرماه دولت بودجه را تقدیم مجلس می کند.

عضو کمیسیون فرهنگی همچنین درباره جزئیات این پیشنهادات و تسهیلاتی که در این زمینه در مجلس در نظر گرفته شده خاطرنشان کرد:این تسهیلات در جهت توسعه و تعالی صنایع خلاق است.این تسهیلات به صورت کلی به دو بخش تسهیلات بانکی و قانونی تقسیم بندی خواهد شد. همچنین قرار است حمایت از پارک های صنایع خلاق و نرم فرهنگی نیز به صورت جدی تری در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

گفتگو: احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا