تاثیرات مخرب آلودگی هوا بر سلامتی فراتر از تصور است

به گزارش روزنامه تلگراف، این مطالعه که توسط محققان دانشگاه هاروارد انجام شده است، نشان می‌دهد که با افزایش آلودگی هوا شمار بیمارانی که به دلیل ابتلا به وضعیت‌های مختلف از نارسایی قلبی گرفته تا عفونت‌های دستگاه ادراری در بیمارستان بستری می‌شوند افزایش می‌یابد.

آلودگی هوا پیش از این نیز با ابتلا به تعدادی از بیماری‌ها از سکته‌های مغزی گرفته تا سرطان مغز، سقط جنین و مشکلات بهداشت روان همراه بوده است.

اما تحقیقات نشان می‌دهد که با وجود اینکه فقط به یک مؤلفه آلودگی هوا توجه می‌کنیم، این تأثیرات می‌تواند بسیار گسترده‌تر باشد؛ یک مطالعه در سطح جهان که اوایل امسال منتشر شد، نشان داد که تقریباً هر سلول بدن ممکن است تحت تأثیر هوای کثیف قرار داشته باشد.

پروفسور «فرانسکا دومینیک»، از دانشگاه هاروارد و نویسنده این مطالعه گفت: این مطالعه جامع‌ترین مطالعه‌ای است که تاکنون انجام شده است تا تمام دلایل احتمالی بستری بیماران را در بیمارستان که می‌تواند بر اثر قرار گرفتن در معرض ذرات ریز مرتبط باشد، انجام دهد.

آنها در این مطالعه ۹۵ میلیون مطالبات بیمه را که در فاصله زمانی میان سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۲ بر اثر بستری شدن بیماران ۶۵ ساله و بالاتر در بیمارستان‌های آمریکا انجام شده بود را تجزیه و تحلیل کردند.

آنها سپس آلودگی هوا را مورد بررسی قرار دادند و محور توجه خود را بر روی سطوح یک نوع ذره ریز آلاینده به نام «پی.ام. ۲.۵» متمرکز کردند که توسط منابع مختلفی از جمله خودروها و نیروگاه‌ها تولید می‌شود.

محققان با استفاده از داده‌های کیفیت هوا از طیف وسیعی از منابع، توانستند غلظت این ذره آلاینده را برای هر بیمار بر اساس کد پستی وی تعیین کنند.

سپس محققان میزان آلودگی هوا را برای هر بیمار در طی دو روز در حوالی زمانی که به بیمارستان مراجعه کرده بود با میزان سطوح این آلودگی در زمان‌های دیگر مقایسه کردند.

نتایج این مطالعه تاکیدی بود بر نتایج حاصل از مطالعات قبلی که نشان داده بودند قرار گرفتن کوتاه‌مدت در معرض هوای آلوده با ابتلا به وضعیت‌هایی مانند نارسایی قلبی، ذات‌الریه و حمله قلبی ارتباط دارد.

در واقع تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهند که حتی افزایش اندکی در غلظت متوسط این ذره آلاینده (PM۲.۵) به ازای یک میکروگرم در مترمکعب در طی دو روز با افزایش شمار افراد ۶۵ ساله و بالاتر که به دلیل نارسایی قلبی به بیمارستان منتقل می‌شدند ارتباط داشت.

به عبارت دیگر، افزایش آلودگی هوا خطر بستری شدن این افراد را در بیمارستان به دلیل  ابتلای به نارسایی قلبی تا ۱۴ درصد در بیمارستان افزایش می‌دهد.

این مطالعه همچنین نشان داد که بیماری‌هایی از جمله سپتیسمی (عفونت خون)، بیماری پارکینسون و عفونت ادراری با کیفیت پایین هوا ارتباط داشت.

تجزیه و تحلیل بیشتر محققان نشان داد که آلودگی هوا عواقبی بیش از تنها افزایش تعداد مراجعان به بیمارستان دارد؛ داده‌ها نشان می دهند که افزایش کوتاه‌مدت ذره آلاینده PM۲.۵ با افزایش متوسط سالانه ۶۳۴ مرگ و حدود ۱۰۰ میلیون دلار هزینه برای بستری شدن در بیمارستان ارتباط  دارد.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا