رابطه رژیم غذایی پرچرب و سرطان پروستات

به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، برخی ژن‌ها در شروع و پیشرفت سرطان نقش دارند. این ژن‌ها انکوژن نامیده می‌شوند و یکی از این انکوژن‌ها MYC نام دارد. این ژن یک عامل کلیدی در تومورزایی است، به همین دلیل سلول‌های سالم را بدخیم می‌کند و به رشد سلول‌های سرطانی منجر می‌شود. معمولا این فرآیند به دلیل بیان بیش از حد این ژن اتفاق می‌افتد.

مطالعات محققان دانشگاه مک گیل با بررسی رژیم غذایی ۳۱۹ بیمار نشان می‌دهد رژیم غذایی پرچرب و حاوی چربی اشباع‌شده، نقشی مانند بیان بیش از حد ژن MYC دارد و سرطان پروستات را تهاجمی‌تر می‌کند. این مطالعه بیش از پیش تاثیر رژیم غذایی را بر کنترل بیماری روشن می‌کند. رژیم غذایی پرچرب علاوه بر تغییرات مولکولی، با افزایش چاقی و شاخص توده بدنی نیز در پیشرفت سرطان پروستات موثر است.

به گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS) سرطان پروستات دومین سرطان شایع در مردان و دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان است. گرچه میانگین سنی ابتلا بیش از ۶۰ سال است؛ ولی بروز آن در سنین قبل از ۴۰ سالگی نیز دیده شده است؛ بنابراین پزشکان معتقدند که مردان بالای ۴۰ سال باید سالی دو بار تحت غربالگری سرطان قرار گیرند.

اکنون برای تشخیص سرطان پروستات از تست دیجیتال رکتوم، آزمایش خون، MRI، نمونه‌برداری و آنتی‌ژن ویژه پروستات، PSA، استفاده می‌شود.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.