تعطیلی راهکار مقابله با آلودگی هوا نیست

با شدت یافتن آلودگی هوا در شهرهای بزرگ تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و حتی ادارات و هشدارهای مکرر از سوی مسوولان به مردم مبنی بر اینکه از خانه بیرون نیایند و در این هوای آلوده از خود محافظت کنند، راهکارهایی است که در این رابطه اتخاذ می شود.

اما نکته ای که وجود دارد این است که علیرغم اینکه همواره و هرساله کشور با این بحران رو به رو می شود، چرا اقدام اساسی در برخورد با این معضل از سوی مردم و مسوولان کشور اتفاق نمی افتد تا به صورت اساسی این بحران کاهش یافته و دیگر نیاز نباشد به صورت ضربتی با آن برخورد کرد؟

از جمله اقداماتی که در همه کشورهایی که با بحران آلودگی هوا مواجه هستند اجرا می شود، اصلاح کیفیت سوخت، توسعه حمل و نقل عمومی، ارتقای استاندارد خودروها، معاینه فنی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و… است که قطعا می تواند تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد. البته در ایران هم طرح هایی با چنین عناوینی طراحی و اجرا شده است. اما اینکه چرا کارآمد نبوده و تاثیر مثبتی بر این بحران نگذاشته موضوعی است که باید به صورت مفصل به آن پرداخته شود. اما آنچه در این گزارش می خواهیم راجع به آن صحبت کنیم، کارآمدی دولت در مدیریت کیفیت هواست.

یک عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه حل معضل آلودگی هوا یک اقدام بین دستگاهی است، گفت: عملکرد دولت در رابطه با آلودگی هوای کلانشهرهایی مانند تهران شاخص مهمی است که نشان از کارآمدی آن دارد. از این رو، مردم باید هم در این مسیر به دولت کمک کرده و هم مطالبه گر باشند تا کارایی عملکرد دولت را افزایش دهند.

دکتر یوسف رشیدی با بیان اینکه اتفاقا بر خلاف توهمی که در کشور وجود دارد من گمان می کنم در رابطه با آلودگی هوا هیچ مافیا و قدرت خاصی نمی خواهد جلوی اقدامات مثبت در این حوزه را بگیرد، گفت: نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که مشکل اصلی که در این مسیر با آن مواجهیم ضعف اراده و اعتقاد به حل جدی و اساسی این مشکل است.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه در حوزه اقداماتی که در راستای مقابله با آلودگی هوا در کشور صورت می گیرد، هیچ گونه تمرکزی وجود ندارد و اینگونه به نظر می رسد که باید سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان بازیگر اصلی این حوزه به یک سیاستگذار کلان تبدیل شود و علاوه بر پیگیری مسائل روز و اقدامات ضربتی، بتواند آینده‌نگری مناسبی در این حوزه داشته باشد.

رشیدی با بیان اینکه سازمان محیط زیست عملاً نقشی در تصمیمات مدیریت شهری ندارد، اظهار کرد: این درحالیست که سازمان حفاظت محیط زیست باید در حوزه مدیریت شهری که به عهده شهرداری‌هاست نیز ورود کند. علاوه بر این، با به‌کارگیری متخصصان در حوزه‌های اقتصادی و مدیریت، می توان با تدوین طرح‌های کاهش آلودگی هوا با کارایی بیشتر و بار مالی کمتر به نتیجه مساعد رسید.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و ادارات راهکار مقابله با آلودگی هوا نیست، عنوان کرد: اکنون در جایگاهی هستیم که سال های سال تجربه آلودگی هوا در تهران را داشته ایم. بنابراین، اینکه شهر را به دلیل آلودگی هوا تعطیل کنیم راه حل مناسبی نیست. همانطور که اشاره کردم باید اقدامات منطقی و راهکارهای مناسب را در این حوزه پیش می بردیم که اکنون به این مرحله نرسیم.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا