تولید داروی کاهنده کلسترول از قارچ

آنها فعالیت زیستی این فرآورده های قارچی را با استفاده از جنین ماهی گورخری آزمایش کردند. این محققان جنین این ماهی را به این علت انتخاب کردند که به آنها اجازه می دهد تاثیرات این مواد را همزمان به روی چند نوع سلول در موجود زنده بررسی کنند و از سوی دیگر، بدن ماهی گورخری از نظر فیزیولوژیکی بسیار شبیه به انسان است.

آنها همچنین ترکیبات مختلفی از جمله داروی کاهنده کلسترول «لواستاتین» را در برخی گونه های قارچ‌ها یافته اند. فرآورده های مشتق از این قارچ ها می تواند به محققان در تولید داروهای جدید کمک کند.

ما به دلایل مختلف از جمله افزایش سن و بیماری های ناشی از آن و مقاوم شدن عوامل بیماری زا در برابر داروهای موجود، همیشه نیازمند یافتن ترکیبات جدید دارویی هستیم. قارچ ها منبعی عالی اما کمتر شناخته شده از این نوع ترکیبات مانند لواستاتین هستند که قارچی به نام Aspergillus terreus آن را تولید می کند و به عنوان داروی کاهنده کلسترول استفاده می شود.

جلمر هوکسما، یکی از محققان موسسه هوبرخت می گوید: «هر ساله ترکیبات جدیدی در قارچ ها شناسایی می شود اما تا کنون ما تنها تعداد کمی از قارچ ‌های موجود را بررسی کرده ایم. این نشان می دهد هنوز ممکن است ترکیبات فعال بسیار بیشتری کشف شود».

محققان 1526 ترکیب فعال زیستی را یافتند که بر جنین ماهی های گورخری تاثیر داشتند و از بین آنها 150 مورد را برای بررسی بیشتر انتخاب کردند. از این تعداد 34 ترکیب از جمله لواستاتین شناخته شده بود. تاکنون دانشمندان نمی دانستند که این قارچ، لواستاتین تولید می کند. علاوه بر این محققان ترکیباتی را یافتند که بر رنگ‌دانه های جنین ماهی گورخری تاثیر می گذارد. دیگر مطالعات نشان داده است که عوامل دخیل در رنگ دانه ها همچنین می تواند نقش بسیار مهمی در سرطان پوست داشته باشد. 

این مطالعه انواع بسیار زیادی از ترکیبات فعال که توسط قارچ ها تولید می شود را نشان می دهد و اهمیت تحقیق به روی این ترکیبات برای کشف داروهای جدید را نشان می دهد.

هوکسما می گوید: «این مجموعه بزرگ از قارچ ها که ما ایجاد کرده ایم را می توان در بسیاری از موارد دیگر مانند تهیه مدل هایی برای مقاومت آنتی بیوتیکی و رشد تومورها آزمایش کرد که این امر باعث می شود که بتوان این تحقیق را به نوک یک کوه یخ تشبیه کرد».

مترجم:محسن حدادی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا