درمان زخم های مزمن با کمک علم نانو

طی سال های اخیر، پژوهشگران و متخصصان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران و پژوهشکده ترمیم زخم و بافت سعی کرده اند با طراحی سیستم های درمانی نوین و آموزش مناسب این عوارض را کمتر کنند.

دکتر حسین زاده، معاون پژوهشی پژوهشکده ترمیم زخم و بافت( یارا) در این خصوص به سیناپرس گفت: هم اکنون فعالیت شاخص ما  برای انجام فعالیت های پژوهشی مرتبط با ترمیم زخم و بافت در سه گروه ترمیم نوری، گروه لیزر در پزشکی و گروه فوتوداینامیک تراپی (Photodynamic therapy (PDT تقسیم بندی می شود. محققان گروه ترمیم نوری، پروژه های تحقیقاتی پیرامون ترمیم بافت و زخم های مزمن انجام می دهند، محققان و اعضای هیات علمی گروه لیزر پزشکی نیز در زمینه درمان و تشخیص این زخم ها فعالیت دارند. گروه فوتوداینامیک تراپی نیز در زمینه اثرات فوتوداینامیکی در درمان زخم و کنترل عفونت زخم پروژه های مختلفی را تعریف کرده اند.

وی افزود: عمده فعالیت هایی که اکنون در مجموعه ما انجام می شود، کاربردی هستند و بر اساس نیاز جامعه تعریف شده اند. طرح های این مجموعه باید هدفمند باشند تا منجر به تولید یک محصول یا پروتکل درمانی شود.

از اینرو در نظر داریم خدمات مرتبط با زخم مرکز خدمات تخصصی زخم و کلینیک زخم که وابسته به پژوهشکده هستند را گسترش دهیم و ارتباطی نیز با سایر مراکز پزشکی به خصوص در زمینه انجام کارهای آموزشی برقرار کنیم زیرا آموزش های تخصصی در زمینه زخم برای درمانگران به منظور مشاوره بیماران و اثرات پیشگیرانه این زخم ها برای عموم مردم بسیار اهمیت دارد.

اهمیت این مساله باعث شده است که ما اکنون از نظر مشاوره های روان شناختی و درمانی، کارهای منسجمی را تعریف کنیم و ابعاد بیشتری را برای خدمات رسانی به مردم کشورمان در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اهمیت درمان زخم مزمن گفت: زخم های مزمن جزو مشکلاتی است که اکنون در جامعه ما دیده می شود. این نوع زخم ها هزینه های درمانی بالایی را ایجاد می کنند. جدا از این مساله، خانواده های مبتلایان به این زخم ها نیز با مشکلاتی از جمله نگهداری این افراد مواجه هستند.

حسین زاده اظهارداشت: طبق برآوردهای جوامع غربی و حتی ایرانی، هزینه های درمانی، حاشیه ای و جانبی این زخم ها بسیار زیاد است. در نتیجه ارایه آموزش های موثر در این زمینه می تواند به جلوگیری از خروج ارز از کشور و رسیدن به دانش فنی موثر برای درمان، ترمیم زخم منجر شود. بنابراین ما در پژوهشکده ترمیم زخم و بافت( یارا) تلاش داریم با ورود به زمینه های مختلف، پروژه های را انجام دهیم که منجر به اثرگذاری درمانی موثر و پیشگیرانه شود تا بدین گونه از اعمال هزینه های بالا و استرس های خانواده ها جلوگیری کنیم.

معاون پژوهشی پژوهشکده ترمیم زخم و بافت( یارا) خاطرنشان کرد: مسلما تحقیقات به روز، اثر گذاری های بیشتری از خود نشان می دهند. اکنون تحقیقات زیادی برای رسیدن به راه های موثر درمانی در دنیا انجام می شود.

محققان ایرانی نیز در زمینه فناوری های جدید و نوین مرتبط با زخم فعالیت هایی انجام داده اند. یکی از این فناوری ها استفاده از نانو تکنولوژی است. تحقق این امر جزو اهداف پژوهشی پژوهشکده ترمیم زخم و بافت( یارا) قرار گرفته است از اینرو در نظر داریم سامانه هوشمند نانویی را طراحی کنیم. پیش بینی می شود حداقل تا سه سال آینده خبرهای خوبی از سوی پژوهشکده در این زمینه برای جامعه علمی کشورمان داشته باشیم.

وی گفت: هم اکنون برای درمان قسمت اعظم زخم های کشور از پانسمان های سنتی و قدیمی استفاده می شود. این در حالی است که درمان زخم در پروسه های مختلف و فرایندهای گوناگون نیازمند تشخیص مناسب پزشک، پروتکل های درمانی خاص، زخم پوش های و  پانسمان های مفید دارد تا زخم در هر مرحله بتواند با مدیریت زخم مناسب به سمت ترمیم پیش برود.

حسین زاده افزود: یکی از اهداف مجموعه پژوهشکده ما دستیابی به فناوری پانسمان زخم های نوین است؛ متاسفانه اکنون اقبال عمومی از استفاده از این زخم پوش ها خیلی بالا نیست زیرا این محصولات وارداتی هستند و قیمت خیلی بالایی را نیز طلب می کنند؛ هزینه های بالای این روش ها باعث شده تا خانواده ها برای کم کردن هزینه هایشان به سمت استفاده از روش های سنتی پیش بروند.

وی بیان کرد: نانو تکنولوژی نوین نشان داده است که اثرگذاری بهتری برای درمان زخم ها دارد بنابراین ما برای اینکه بتوانیم به این فناوری دست پیدا کنیم، پژوهش هایی در این زمینه تعریف کرده ایم تا با دستیابی به زخم پوش های داخلی و کاهش هزینه های درمانی، اقبال عمومی جامعه را نسبت به تولید این محصول داخلی بیشتر کنیم.

وی تحریم های اقتصادی را فرصتی مغتنم برشمرد و در پایان گفت: تا زمانی که ما وسیله آماده را خریداری و وارد کشور کنیم، هیچ وقت به فکر تولید آن نمی افتیم اما اگر این تکنولوژی را نداشته باشیم و مجبور به استفاده از این ابزار باشیم، به فکر تولید آن خواهیم بود.

زمانی که خودمان بخواهیم محصولی را تولید کنیم، نسبت به آن یک مباهات خاصی داریم و این مساله استقلال کشور را نیز به دنبال دارد و انگیزشی هم برای محققان داخلی ایجاد می کند. این مساله به خصوص در زمینه زخم و ترمیم بافت برای محققان مجموعه ما خیلی نشاط آور است. امیدوارم این محصول نتیجه مثبتی نیز برای هموطنان مان به ارمغان بیاورد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا