نوید یک سال خوب برای ایران

وی افزود: به عنوان مثال با تشدید تحریم‌ها درآمد سه ماهه اول سال ۹۸ در حدود درآمد کل سال ۹۷ است که نوید ازیک سال خوب می‌دهد.

محمدرضا حلواگر روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه ماموریت پژوهشگاه حل مشکلات جامعه است، اظهار داشت: در این راستا پژوهشگاه ۳۰ سال مشغول به کار است و از لحاظ فناری نیز دستاوردهای پژوهشگران را به صنایع معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: معاونت فناوری پژوهشگاه با صنایع مختلفی اعم از پتروشیمی و دارویی همکاری دارد و به آزمایشگاه مرکزی مجهز شده است که بررسی خدمات و تحقیق روی مشکلات صنایع مختلف را انجام می‌دهد.

حلواگر با اشاره به طرح‌های پژوهشی پژوهشگاه، تصریح کرد: دستیابی به دانش فنی ۲۰ نوع ماده دارویی مورد نیاز کشور، متولی پروژه‌های بسیار بزرگ ملی صنعت نفت و تهیه فرآورده‌های پایین دستی پروپیلن که دانش فنی نیمه صنعتی آن به پژوهشگاه داده شده اعم از پروژه‌های حائز اهمیت در سال‌های اخیر است.

معاون فناوری پژوهشگاه شیمی ادامه داد: در صنایع معدنی نیز پژوهشگاه تکنولوژی را تدوین کرد و در اختیار صنایعی قرار داد که نیازمند دانش فنی آن بودند. همچنین پروژه تولید و سنتز مواد شیمیایی که این دانش در بسیاری از پروژه‌های شیمیایی با مصرف خیلی کم در صنایع نیاز است.

وی اضافه کرد: پژوهشگاه توانسته ۲۸۵ پروژه پژوهشی مرتبط با صنعت را در این سال‌ها با موفقیت اجرایی کند.

حلواگر با اشاره به روند عملکرد پژوهشگاه تصریح کرد: پژوهشگاه از طرف صنعت طرح و پروژه را می‌پذیرد و سپس به دانش فنی دست پیدا می‌کند و در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد. این شرکت‌ها خود با دانش فنی تجارت می‌کنند و این داش فنی در نهایت می‌تواند نیازهای داخلی را رفع کند.

به گفته وی به طور کلی پژوهشگاه با متقاضی قرار داد پژوهشی منعقد می‌کند و فناوری را به بخش خصوصی می‌دهد و بخش خصوصی مسئول توسعه است. همچنین پژوهشگاه به عنوان ساختار دولتی وارد فروش نمی‌شود اما اکثر دستاوردها با میانجیگری بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان به رفع یکی از گرفتاری‌ها و مشکلات کشور منتهی شده است.

به رکورد درآمد رسیده‌ایم

معاون فناوری پژوهشگاه شیمی اظهار داشت: از هر ۱۰ مراجعه‌ای که از طرف صنعت به پژوهشگاه شده، یک قرار داد اجرایی شده است و در یک سال اخیر موفقیت چشمگیری داشته‌ایم و به بالاترین رکورد درآمدهای اقتصادی رسیده‌ایم زیرا صنعت استقبال بیشتری کرده است.

حلواگر تصریح کرد: در دو سال اخیر بیش از ۴۰ میلیارد تومان قرارداد پژوهشی و فناوری با بخش خصوصی و صنعت به امضا رسیده است. در پژوهشگاه شیمی سرانه انجام پروژه پژوهشی به تعداد اعضا هیات علمی است، در نتیجه ۴۵ عضو هیات علمی هر نفر یک میلیارد تومان با صنعت قرار داد دارند که در میان پژوهشگاه‌های وزارت علوم رکورد خوبی است.

وی با بیان اینکه شعار معاونت فناوری در پژوهشگاه شیمی در چشم انداز چند ساله استقلال از بودجه دولت است، تصریح کرد: ما می‌خواهیم خود را برای استقلال مالی آماه کنیم تا حداقل استفاده را از بودجه دولت در شرایط کنونی داشته باشیم و تنها در ساختار اداری وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشیم.

حلواگر در ادامه گفت: به دنبال آن هستیم که به اندازه‌ای درآمد و ارزش افزوده جذب کنیم که بتوانیم هزینه پروژه‌ها را پرداخت کنیم. از زمان آغاز این الگو پژوهشگاه پیشرفت قابل توجهی داشته است و صنایع به دلیل وجود تحریم‌ها به گونه‌ای با پژوهشگاه و تکیه بر دانش بومی آشتی کرده‌اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا