ردیابی منشاء آلودگی‌های نفتی با کمک میکروبها

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا ترکی در نشست خبری امروز با بیان این که پردیس محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت دارای سه پژوهشکده و یک گروه پژوهشی است، افزود: شعار فعالیت این پردیس صیانت از منابع است که در این راستا اقدام به توسعه فناوری‌های زیستی برای کنترل و پاکسازی آلاینده‌ها شده است.

وی با بیان این که در این راستا به صورت میدانی اقدام به پاکسازی خاک‌های آلوده به منابع نفتی در خانگیران شده است، اظهار داشت: در این تحقیقات اقدام به پاکسازی خاک‌های آلوده کردیم و با توسعه این فناوری در حال حاضر موفق به پاکسازی خاک و آب شده‌ایم.

ترکی، پاکسازی خاک و آبهای زیرزمینی را از دیگر پروژه‌های این پردیس عنوان کرد و ادامه داد:‌ در این راستا اقدام به طراحی، ساخت و نصب سیستم‌های موبایل تصفیه پساب فاضلاب کرده‌ایم که در حال حاضر این سامانه در پژوهشگاه صنعت نفت عملیاتی شده است.

وی همچنین از کاربردی شدن سیستم‌های موبایل تصفیه آب در مناطقی چون گرگان، رفسنجان و لرستان خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر آن تحقیقاتی در زمینه مدلسازی انتشار آلاینده‌ها در منابع محیطی چون آب و هوا در دستور کار داریم.

رییس پردیس محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد:‌ این که بدانیم چه میزان گاز گلخانه‌ای چون متان و دی‌اکسید کربن تولید می‌شود بسیار اهمیت دارد. در این زمینه نرم‌افزارهایی را طراحی کرده ایم که قادرند مقادیر انتشار گازهای مختلف را در صنایع اندازه‌گیری کند.

وی پیاده‌سازی این نرم‌افزار را به سفارش شرکت ملی گاز ذکر کرد و اضافه کرد: خروجی این نرم‌افزار ارائه مدل‌هایی برای توزیع آلودگی در اتمسفر و میزان انتشار گازهای آلاینده است و این نرم‌افزار همچنین در عسلویه کاربردی شده و نشان می‌دهد که آلاینده‌ها در کدام بخش متمرکز شده‌اند.

وی به قابلیت این پردیس در اندازه‌گیری آلودگی در دریا و رسوبات کف دریا در منطقه خورموسی اشاره کرد و یادآور شد: این مطالعات مشخص کرده است که در منطقه خورموسی در چه عمقی چه آلودگی وجود دارد.

 

*حسگرآلاینده‌ها

رییس پردیس محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت از طراحی و ساخت حسگر آلاینده‌های ناشی از فعالیت نفت خبر داد و گفت: این حسگر که تا کنون 30 درصد پیشرفت داشته است برای اندازه‌گیری آلاینده‌های ناشی از فعالیتهای حوزه نفت و گاز طراحی شده است.

ترکی، حذف آلاینده‌ها از طریق زیست فناوری و نانو فناوری را از دیگر طرح‌های این مرکز تحقیقاتی ذکر کرد و گفت: این طرح‌ها به سفارش شرکت ملی نفت و شرکت نفت گچساران اجرایی شده است.

 

تلاش برای حفاظت از سیستم‌های نفتی

ترکی با تاکید بر این که تا کنون در زمینه خوردگی به دنبال ترمیم سیستم‌های آسیب دیده بودیم، افزود: در این راستا تحقیقاتی در زمینه پیشگیری و مدیریت خوردگی را در دستور کار داریم که در این زمینه طرح‌هایی را در خط لوله زیر دریایی سلمان به سیری، خط پنجم و ششم سراسری نفت، تهیه دستورالعمل تعمیرات راکتور آریزوماکس پالایشگاه بندرعباس و اصفهان و کنترل خوردگی در واحد آمین در پالایشگاه گاز سرخون و قشم انجام شد است.

وی طراحی و به روز کردن سیستم‌های پایش خوردگی و پالایشگاه بندرعباس به بیستون وهمچنین خط لوله تنگ بیجار ایلام که حاوی ترش‌ترین گاز کشور را از دیگر برنامه‌های تحقیقاتی این پژوهشگاه عنوان کرد و ادامه داد: با این که خسارات خوردگی بسیار زیاد است ولی برآورد کاملی از میزان هزینه‌های آن در کشور صورت نگرفته است.

این در حالی است که اکثر کشورها چون آمریکا برآورد دقیقی از هزینه‌های خردگی ارائه می‌دهند.

ترکی اضافه کرد: با حمایت بخش پژوهش و فناوری شرکت گاز نرم‌افزار مدیریت یکپارچه خطوط انتقال برای تعیین هزینه‌های خوردگی، پایش خوردگی و مدیریت سیستم پوششی را پیاده سازی کردیم.

به گفته وی این نرم‌افزار در حال حاضر در پالایشگاه گاز بیدبلند اجرایی شده است و در فاز بعدی سایر پالایشگاه‌ها به این نرم‌افزارها مجهز می‌شوند.

 

تلاش برای ارتقای سیستم‌های پوششی

ترکی با تاکید بر ضرورت افزایش عمر مفید سیستم‌های پوششی در حوزه نفت و گاز خاطرنشان کرد: عمر مفید رنگ و سیستم‌های پوششی در کشور بسیار پایین است که این امر موجب شده تا هزینه‌های زیادی به بخش صنعت تحمیل شود.

ترکی با اشاره به سیستم‌های پوششی در عسلویه یادآور شد: در حال حاضر عمر مفید سیستم‌های پوششی در عسلویه 12 ماه است که در تلاش هستیم عمر مفید این سیستم‌ها را به 5 تا 6 سال افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: در این راستا نرم‌افزار مدیریت سیستم‌های پوششی را ارائه کردیم تا به کمک آن عمر مفید سیستم‌های پوششی را ارتقاء دهیم.

رییس پردیس محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت از تدوین نقشه خورد‌گی اتمسفری برای انتخاب بهینه پوشش‌ها خبر داد و اظهار داشت: بر اساس نتایج بررسی‌ها در هر پالایشگاه چندین اتمسفر خورد‌گی وجود دارد.از این رو در پالایشگاه‌های بندرعباس، سکوی یک عسلویه، پالایشگاه گاز سرخون و قشم و پالایشگاه ایلام اقدام به تدوین نقشه خردگی کردیم.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده بتوان نقشه خوردگی منطقه آزاد پارس جنوبی را طراحی کرد.

 

پایش و افزایش ادوات نفتی

ترکی با اشاره به توسعه نرم‌افزار EPAT گفت: این نرم‌افزار به منظور مدیریت و افزایش بهره‌وری انرژی توسعه داده شده است تا از طریق این نرم‌افزار قادر باشیم سیستم‌ها و کمپرسورهای مختلف نفتی را مورد ارزیابی قرار دهیم. تا کنون 14 نوع از ادوات انرژی ‌بر حوزه نفت و گاز از طریق این نرم‌افزارها مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند ضمن آن که دلایل کاهش افت راندمان این دستگاه‌ها نیز ارائه شده است.

وی با تاکید بر این که این نرم‌افزار در میدان نفتی مارون 3 و شرکت سرخون و قشم عملیاتی شده است، افزود: قرار است که این نرم‌افزار در شرکت پتروشیمی فجر به صورت شبکه‌ای کاربردی شود. علاوه بر آن این نرم‌افزار در نیروگاه‌های اصفهان و شهید رجایی قزوین مورد استفاده قرار گرفته است.

 

بومی سازی فناوری‌های انرژی کارآمد

رییس پردیس محیط زیست پژوهشگاه نفت با تاکید بر این که در زمینه توسعه و بومی‌سازی فناوری‌های انرژی کارآمد دو طرح تحقیقاتی در دستور کار است، گفت: یکی از این طرح‌ها سامانه تولید همزمان برق، حرارت و سرما است که با عنوان میکرو CHP مطرح هستند.

وی توضیح داد: این سامانه‌ها برای تولید همزمان برق، حرارت و سرما در مجتمع‌های مسکونی، کاربرد دارد.

این محقق با تاکید بر این که این سامانه در حال اجرایی شدن است، ادامه داد: طراحی و ساخت موتورهای چگالشی از دیگر طرح‌ها در این زمینه است که به دلیل مشکلات مالی به طور جدی در دستور کار قرار نگرفته است.

 

موفقیت پژوهشگاه نفت برای تعیین اثر انگشت منابع نفتی

ترکی با اشاره به تحقیقات گروه آنالیز پردیس محیط زیست پژوهشگاه نفت گفت: منابع نفتی همانند انسانها دارای اثرانگشت هستند به گونه‌ای که هر نفت خام از میدانی به میدان دیگر متفاوت خواهد بود که در این زمینه اقدام به آنالیز بیومارکر شناسایی منشاء نفت خام کردیم.

وی با اشاره به اهمیت این تحقیقات یادآور شد: با استفاده از این تحقیقات قادر به شناسایی منشاء آلودگی نفتی هستیم.

ترکی اضافه کرد: در راستای این پروژه در حال امضای قراردادی با شرکت نفت خزر هستیم از طریق این طرح در تلاشیم نفت خام همه کشورهای حاشیه دریای خزر را از طریق بیومارکرها شناسایی کنیم.

 

طرح پژوهشگاه نفت برای شناسایی آلاینده‌های خودروها

ترکی از اجرای پروژه‌ای با همکاری شرکتها پخش و پالایش خبر داد و ادامه داد: در حال حاضر از سوی شرکت‌های سایپا و مرکز تحقیقات موتور مطالعاتی در زمینه گازهای آلاینده ناشی از سوخت خودروها در حال انجام است ولی در تحقیقات اخیر ما در این حوزه در تلاش هستیم تا میزان گازهای آلوده خروجی از خودروها را اندازه‌گیری کنیم.

وی با تاکید بر این که این تحقیقات به منظور شناسایی منشاء آلودگی‌های هوا انجام می‌شود، ادامه داد: در این حد اقدام به اندازه‌گیری میزان گازهای آلاینده چون بنزن، تولوئن اتیل بنزن خواهد شد.

رییس پردیس محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت آنالیز گازها را از دیگر طرح‌های تحقیقاتی این پردیس ذکر کرد و ادامه داد: از جمله این تحقیقات می‌توان به تهیه‌ی شناسنامه منابع گاز اشاره کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا