ثمردهی محصولات فناورانه در شرایط بد اقتصادی

مهندس عطاالله ربانی به سیناپرس گفت: در حال حاضر وضعیت استان البرز از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان بسیار مناسب است. در سال 93 که تیم جدید این مجموعه در استان البرز شروع به کار کردند، از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان رتبه بیست و نه را دارا بودند، اما اکنون البرز چهارمین استان از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان است.

از نظر فروش نیز شرکت های دانش بنیان این استان با هزار و پانصد میلیارد تومان فروش، رتبه دوم را داراست. این امر حکایت از این مساله دارد که شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در استان  البرز از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند.

وی افزود: هم اکنون پارک علم و فناوری البرز به لحاظ داشتن  چهارده مرکز تحقیقاتی مهم ملی و چهار پژوهشکده بزرگ ملی و 10 مرکز خدمات تخصصی که همگی دارای دانش فنی هستند، ماهیت بی نظیری دارد. این مراکز از اوایل دهه هفتاد به منظور تجاری سازی فناوری در مجمتع تحقیقاتی جهاددانشگاهی شکل گرفته اند. در واقع این مراکز الگویی از پارک های علم و فناوری فعلی هستند که به فناوران و شرکت های دانش بنیان کمک می کنند تا با برقرار تعامل با یکدیگر کارهای بزرگی را شکل دهند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون پارک علم و فناوری البرز با کمک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجوز بهره مندی واحدهای جهادی مستقر در پارک را برای استفاده از فضای دانش بنیان گرفته است. اگر چنانچه این چهارده واحد جهاد دانشگاهی که اکنون در پارک علم و فناوری البرز مستقر هستند، هرکدام تقاضا داشته باشند تا عضو پارک شوند، این تقاضا در شورای پذیرش مطرح و بررسی می شود و اگر مورد تایید قرار گرفت، آنها می توانند از مزایای شرکت های مستقر در پارک بهره مند شوند.

ربانی ادامه داد: یکی از وظایف و سیاست های مجموعه جهاد دانشگاهی برقراری تعامل با مجموعه مراکز استان است. این وظیفه و تعامل باعث شد تا ظرفیت پوشش و جذب نیروها را افزایش بدهیم و رشد چشمگیری نیز در این زمینه پیدا کنیم؛ میزان جذب شرکت ها به پارک طی سالیان مختلف متفاوت است، میزان پذیرش این شرکت ها به دلیل محدودیت فضا از پنجاه و پنج درصد در سال 93، به سی و نه درصد در سال 96  و به یازده درصد در سال 97 رسیده است.

رئیس پارک علم و فناروی البرز اظهارداشت: در سال 97 با تغییر سیاست های این مرکز توانستیم با همکاری مراکز تحقیقاتی استان و همچنین با توسعه و گسترش مراکز رشد و نوآوری این عدد را به بیست و یک درصد برسانیم.

ربانی گفت: هم اکنون حدود شصت شرکت در داخل پارک مستقر هستند. تعدادی شرکت نیز در خارج از پارک به فعالیت می پردازند. در مجموع هفتاد و پنج درصد این شرکت ها در حوزه فنی و مهندسی فعال هستند. همچنین به ترتیب ده درصد از این شرکت ها در حوزه علوم پایه، هشت درصد در بخش کشاورزی و منابع طبیعی، چهار درصد در حوزه علوم انسانی و سه درصد نیز در بخش سلامت فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: این شرکت ها طی بازه زمانی پنج ساله (87 تا 92) توانسته اند حدود بیست میلیارد تومان از محصول شان را به فروش برسانند. این آمار در سال گذشته به حدود 404 میلیارد تومان رسیده است. همچنین با توجه به وضعیت اقتصادی سخت کشور، در هفت ماه امسال این شرکت ها توانسته اند حدود 503 میلیارد تومان محصول فناورانه خودشان را به فروش برسانند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از ماموریت های این پارک، بحث توسعه منطقه ای و ایجاد اشتغال فناورانه است. این شرکت ها توانسته اند امسال برای 1024 جوان جویای کار استان، اشتغال ایجاد کنند.

وی یادآور شد: در حال حاضر یکی از دستاوردهای مهم این مجموعه، طراحی سیستمی برای نظارت و ارزیابی واحدهای فناور است. این طرح هم اکنون به تایید اداره کل فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده است. با ایجاد و راه اندازی این سیستم ما قادر به ارزیابی این شرکت ها هستیم و در می یابیم که کدامیک از شرکت ها نیاز به آموزش یا تجاری سازی دارند. برای دیگر مباحث نیز فرمولی تجویز می شود.

وی در پایان گفت: یکی دیگر از وظایف این پارک، هم افزایی و برقراری تعاملی دو سویه میان واحدهای جهاد دانشگاهی و شرکت هاست. هم اکنون طی تفاهم نامه مهمی که اکنون با ایدرو در دست اقدام داریم، در صدد هستیم تا فضای زیادی در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

بنا داریم با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری نیز مرکز نوآوری در مرکز آموزش عالی امام خمینی ایجاد کنیم. همچنین با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در نظر داریم امسال صندوق پژوهش و فناوری این استان را راه اندازی کنیم.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا