مراکز دولتی به شبکه های اجتماعی نگاه بازدارنده دارد

به این معنا که فضای مجازی به طور کلی دربرگیرنده دو روی مثبت و منفی است و این انتخاب کاربر است که بخواهد از این فضا استفاده مثبت یا منفی کند. از این روست که فضای مجازی و به ویژه شبکه‌های اجتماعی را نمی‌توان صرفا بد یا خوب قلمداد کرد.

بنابراین در کنار همه مشکلات، نواقص و تهدیدهایی که شبکه های اجتماعی می توانند برای افراد و جوامع داشته باشند، از آنجا که این فضا قواعد، منطق خاص ارتباطی و تعاملی خود را دارد‌، می توان با کمی هوشمندی و درایت از این تهدید نهایت استفاده را کرده و آن را به فرصت تبدیل کنیم.

یکی از عرصه هایی که می توان از شبکه های اجتماعی نهایت استفاده را کرد، مربوط به سازمان ها و نهادهای فعال کشور است.

مسوول رسانه‌های نوین روابط‌عمومی شرکت ملی پست در گفتگو با سیناپرس در این خصوص اظهار کرد: متاسفانه علیرغم ویژگی های مثبت شبکه های اجتماعی هنوز هم شاهد آن هستیم که نسبت به استفاده از اینگونه رسانهها در جامعه و به ویژه در مراکز دولتی بنا به دلایل متعددی، نگاه بازدارنده وجود دارد.

این در حالیست که این موضوع موجب شده تا سازمان ها نتوانند با بخش عظیمی از جامعه که مخاطب امروزی این رسانهها هستند، به نفع خودشان ارتباط برقرار کنند.

مهتاب‌سرخیل تصریح کرد: از این رو، وجود این خلاء در کشور به دیگرانی که کارکردهای شبکه های اجتماعی را می شناسند و به نفع خودشان از آن بهره می گیرند، کمک کرده تا رشته افکارعمومی را با انواع موج‌های رسانهای خود مدیریت کنند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده نکردن از این فضا و جلوگیری از استفاده سایرین از آن، بدان معنا نیست که می توان فعالیت شبکههای اجتماعی را متوقف کرد، افزود: گذشت زمان مشخص می‌کند که امروزه استفاده از فضای مجازی برای حکومت ها، دولت ها، سازمان ها و نهادها و حتی مردم به عنوان یک ضرورت عقلانی، اجتنابناپذیر است.

سرخیل ادامه داد: صحت این ادعا کسانی هستند که خود را با تحولات روز وفق داده و تحول دیجیتال را سرلوحه امور خود قرارداده اند و امروز از این حوزه نهایت استفاده را می برند.

وی با اشاره به اینکه امروزه هر فردی با استفاده از فضای مجازی، صاحب رسانه است، گفت: با توجه به این اصل مهم، حال که فضای مجازی شرایطی را پیش آورده که شایعات و مطالب نادرست به سرعت منتشر و دست به دست می‌شود و حتی شاهد آن هستیم که در شرایط حساس و بحرانی کشور حقایق در این فضا به شکل وارونه به جامعه تزریق می شود، بر ما لازم است که با شناخت و آگاهی و تحرک بیشتر در این بستر از امکانات موجود به نفع خودمان بهره برداری کنیم.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا