راهی جدید برای جلوگیری از بازگشت تومور مغزی

گروهی از محققان، توانسته اند راهی بیابند که در آن سلول های بنیادی تومور را تخریب کنند و از انتشار تومور جلوگیری کنند.

محققان دانشگاه واشنگتن در آمریکا، مشاهده کردند که با ایجاد اختلال در روند تولید سلول های بنیادی سرطانی، می توانند از انتشار سرطان نیز جلوگیری کنند.

دکتر آلبرت کیم، سرپرست این گروه تحقیقاتی، در مصاحبه مطبوعاتی خود درباره این دستاورد بیان کرد:" این کشف می تواند به ما کمک کند تا ریشه برخی سرطان های مرگبار را مورد هدف قرار دهیم. لازمه درمان موفق یک تومور مغزی، مهار توانایی بقا و تولید مثل سلول های بنیادی تومور است."

بیماران مبتلا به تومور مغزی در بیشتر موارد با علائم افزایش فشار جمجمه یعنی سردرد، تهوع و استفراغ به پزشک مراجعه می‌کنند. علاوه بر این علائم، بسته به محل تومور علائمی همچون تشنج، فلج اندام‌ها و اختلالات بینایی و شنوایی هم می‌تواند بروز کند.

شیوع تومورهای مغزی در سنین مختلف متفاوت است و در کودکان و سنین بالای 55 سال بیشتر از نوع بدخیم است. در حالی که در سنین میان این دو، شیوع تومور خوش خیم و بدخیم نسبتاً یکسان است.

هنگامی‌که سلول‌های طبیعی، پیر و یا آسیب‌دیده می‌شوند، از بین می‌روند و سلول‌های جدیدی جای آنها را می‌گیرند. برخی اوقات، این فرآیند اشتباه پیش می‌رود و سلول‌های جدید هنگامی‌که بدن به آنها نیازی ندارد، تشکیل می‌شوند و سلول‌های پیر و یا آسیب‌ دیده عادی از بین نمی‌روند.

 تولید سلول‌های اضافی اغلب تشکیل توده‌ای از بافت را می‌دهد، که به آن رشد زائد و یا تومور اطلاق می‌شود. تومورهایی که از خود مغز شروع می‌شوند، تومورهای مغزی اولیه نام دارند.

سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان کلیه، ملانوم و دیگر انواع سرطان معمولا به مغز گسترش می‌یابند، یعنی متاستاز دارند. زمانی‌که این امر اتفاق می‌افتد، به این تومورها، تومورهای مغزی متاستاتیک یا ثانویه نامیده می‌شوند.

گزارش کامل این مطالعه در مجله Cell Reports به چاپ رسیده است و توسط انستیتو بهداشت ملی (NIH) حمایت مالی شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا