زندگی در مجاورت خیابان‌های شلوغ خطر سرطان ریه را افزایش می دهد

محققان کالج کینگ لندن در انگلیس در این مطالعه جدید مطالعات گذشته در مورد سوابق پزشکی و اطلاعات در مورد آلودگی هوا را در ۹ شهر انگلیس بررسی کردند. آن‌ها متوجه شدند که خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که در ۵۰ متری خیابان‌های شلوغ زندگی می‌کنند در مقایسه با افرادی که در مجاورت خیابان‌های آرامتر زندگی می‌کنند، ۹.۷ درصد بیشتر است. 

ذرات آلاینده ریز به نام PM۲.۵ که از اگزوز خودروها خارج می‌شوند به راحتی استنشاق می‌شوند و به ویژه به دی.ان.ای سلول‌های ریه آسیب می‌زنند که می‌تواند به سرطان منجر شود. 

این مطالعه که سال گذشته در انگلیس انجام شد، ارزیابی کرد که آلودگی هوا موجب کشته شدن بیش از ۳۶ هزار نفر در سال می‌شود. محققان در این مطالعه نتیجه گرفتند که زندگی در مجاورت خیابان های پر تردد با ۳۹۰ مورد ابتلا به سرطان ریه ارتباط دارد.

محققان با مقایسه کودکان ۱۱ تا ۱۵ ساله‌ای که در نزدیکی خیابان‌های شلوغ زندگی می‌کردند با هم سن و سالان خود در محله‌های آرام و کم تردد، متوجه شدند که رشد ریه‌های کودکان در مناطق آلوده تر ۱۲.۵ درصد آهسته‌تر است.

محققان همچنین در این مطالعه با بررسی اثرات کاهش یک پنجمی میزان این آلاینده متوجه شدند، چنانچه سطوح دی اکسید نیتروژن که از سایر آلاینده‌های هوا است به یک پنجم کاهش یابد، تعداد نوزادانی که با وزن زیر طبیعی به دنیا می‌آیند ۱۷۱ مورد کمتر می‌شود.

آن‌ها ارزیابی کردند که اگر میزان ذرات آلاینده‌ای به نام PM۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یابد، هر سال از تعداد کودکان مبتلا به برونشیت مزمن که از شایع‌ترین عفونت‌های سینه محسوب می‌شود، چهار هزار و ۴۸۱ نفر کاسته می‌شود. 

از سوی دیگر کیفیت ضعیف هوا موجب ابتلا به بیماری قلبی و عروقی نیز می‌شود؛ بر اساس این مطالعه با کاهش ۲۰ درصدی PM۱۰ هر سال تعداد موارد مبتلا به بیماری قلبی و عروقی در افراد بزرگسال دو هزار و ۳۵۷ مورد کاهش می‌یابد.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا