باتری‌ ها چگونه بازیافت می‌ شوند؟

امروزه زندگی مدرن انسان در سراسر جهان با فناوری پیوند عمیقی داشته و در این میان استفاده از انواع باتری‌ها برای ذخیره انرژی موردنیاز مصارف گوناگون، موضوعی رایج و عمومی است.باتری‌ها عمری محدود داشته و پس از مدتی قابلیت ذخیره و مصرف انرژی را ازدست‌داده و باید تعویض شوند.

در این میان اما موضوع حفاظت از محیط‌زیست و بازیافت باتری‌ها تبدیل به دغدغه و مشکلی حاد برای بسیاری از کشورها شده است زیرا رها کردن باتری در طبیعت به دلیل ساختار مواد درونی آن بسیار خطرناک و زیان‌بار است.

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد در بسیاری از کشورهای جهان همچون انگلستان، باتری‌های ساده که از نوع سرب- اسید هستند، به‌طور بسیار گسترده‌ای بازیافت می‌شوند.

این باتری‌ها در حقیقت همان باتری‌هایی هستند که ما در اتومبیل‌های خود از آن‌ها استفاده می‌کنیم. فرایند تجزیه و بازیافت باتری‌های سربی- اسیدی به این صورت است که آن‌ها را دستگاه‌های ویژه‌ای به شکل آسیاب و به‌وسیله چکش‌های قدرتمندی شکسته و قطعات آن از یکدیگر جدا می‌شوند.

در ادامه اسیدسولفوریک موجود در باتری تخلیه و سرب و پلاستیک آن از هم جدا می‌شود. در مرحله بعدی، این قطعات پلاستیکی و فلزی ذوب‌شده و برای تشکیل باتری‌های جدید مورداستفاده قرار می‌گیرد. اسید موجود در این باتری‌ها نیز به مصارف فعالیت‌های شیمیایی رسیده و به‌هیچ‌عنوان دور ریخته نمی‌شود.

قطعاً باید در نظر داشت همه باتری‌های مورداستفاده در زندگی روزمره ما شامل باتری‌های به‌ اصطلاح  تَر که در خودروها استفاده می‌شود نبوده و باتری‌های خشک مانند باتری‌های قلمی مورداستفاده در مصارف خانگی نیز بخش عمده‌ای از زباله‌های شهری را تشکیل می‌دهد.

این نوع از باتری‌ ها به باتری‌ های قلیایی (مانند AA و AAA) شهرت دارند. برای بازیافت این باتری‌ها نیز یک فرآیند جداسازی مکانیکی مشابه باتری تر استفاده‌ شده و به‌ این‌ ترتیب مواد مختلفی که در این باتری‌ها وجود دارند از قبیل منگنز، فولاد و سایر اجزای سازنده آن، تجزیه و جداسازی می‌شوند.

در حال حاضر مهم‌ترین مشکل پیش روی مراکز بازیافت، عدم وجود راهکاری برای بازیافت باتری‌ های لیتیوم است که در موبایل‌ها و سایر قطعات الکترونیکی مدرن استفاده می‌شوند.

این نسل جدید باتری‌ها در بسیاری از فناوری‌های مدرن مورداستفاده قرار داشته و عدم بازیافت آن‌ها می‌تواند تبدیل به یک بحران جهانی شود. پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند با افزایش محبوبیت وسایل نقلیه الکتریکی، شرایط این حوزه تغییر کرده و با انجام تحقیقات جدید، روش‌های کارآمدی برای بازیافت باتری‌های لیتیومی نیز ارائه شوند.

 مترجم: فاطمه کردی

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا