آغاز عصراتم

  • ساخت نخستین پيل هسته ‏اي جهان وآغاز عصراتم

در پي تحقيقات شبانه روزي و طاقت‏ فرساي انريكو فرمي، دانشمند ايتاليايى الاصلِ امريكايى، اولين پيل هسته ‏اي جهان در دوم دسامبر 1942م ساخته شد.

پيل يكي از منابع جريان برق است كه بر اثر فعل و انفعالات شيميايى، توليد جريان مي‏كند. با استفاده از اين موضوع، پيل هسته ‏اي وسيله ‏اي است كه براي توليد انرژي هسته‏ اي به صورت حرارت، توليد مواد شكافت ‏پذير و توليد نوتْرون ‏ها به كار مي‏برد. هم‏چنين ماده ‏اي كه از شكافت هسته‏ اي در رآكتور به كار مي ‏رود، سوخت هسته ‏اي نام دارد.

در اين پيل، شكافت اتم‏ها باعث توليد فعل و انفعال زنجيره‏اي وسيعي گرديده و انرژي حرارتي فوق‏ العاده‏ اي ايجاد مي‏كند. ساخت اين پيل هسته ‏اي اولين قدم براي ساختن بمب هسته ‏اي بود و با شكافتن اتم و آزاد كردن نيروي اتم، جهان علم قدم به عصر اتم نهاد. با ساخت اولين بمب هسته‏ اي و به كارگيري آن عليه هيروشيما و ناكازاكي، تراژدي جنگ جهاني دوم پايان يافت و استفاده ضدبشري از اين كشف مهم آغاز شد.

  • درگذشت مینو مُشرِفی

مینو مُشرِفی-لِنارز متولد ۲۷ شهریور ۱۳۴۵، تهران بود. وی پزشک، پروفسور و فوق تخصص جراحی گوش و حلق و بینی و سر و گردن و متخصص جراحی پلاستیک بینی ایرانی-آلمانی بود که در شنوایی‌سنجی و کاشت حلزون شنوایی تخصص و برجستگی داشت.او۱۱ آذر ۱۳۹۴ در هانوفر در گذشت.

  • درگذشت لوییز فدریکو لیلویر

لوییز فدریکو لیلویر متولد ۶ سپتامبر ۱۹۰۶ بود. وی بیوشیمیست آرژانتینی و برنده جایزه نوبل است. در سال ۱۹۷۰ او «برای کشف نوکلئوتیدهای قندی و نقش آنها در بیوسنتزهای کربوهیدارتها» موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شد. لیلویر اولین دانشمند اسپانیایی‌زبان است که برنده این جایزه شده و گر چه در فرانسه به دنیا آمده ولی تحصیلات خود را در دانشگاه بوینس آیرس گذرانده‌است.وی – ۲ دسامبر ۱۹۸۷ درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا