روز بین‌المللی مبارزه با خشونت علیه زنان

  • روز بین‌المللی مبارزه با خشونت علیه زنان

از سال ۱۹۸۱، ۲۵ نوامبر هر سال (معادل چهارم یا پنجم آذر) به عنوان روز جهانی رفع خشونت علیه زنانبرگزیده شده‌است. این روز برای یادآوری عزم همگانی برای مبارزه با خشونت علیه زنان انتخاب شده‌است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۷ اکتبر ۱۹۹۹ نامگذاری این روز را به عنوان روزی جهانی تصویب کرد.

  • تولد فارابی

ابونصر محمد بن محمد فارابی  متولد ۲۵۹ قمری / ۸۷۲ م. در فاراب بود. وی  از بزرگترین فلاسفه و دانشمندان ایرانی عصر طلایی اسلام است.فارابی در علم، فلسفه، منطق، جامعه‌شناسی، پزشکی، ریاضیات و موسیقی تخصص داشت. بیشترین آثار او در زمینه فلسفه، منطق، جامعه‌شناسی و همچنین دانشنامه‌نویسی بود.او درسال ۳۳۹ قمری / ۹۵۰ م. در دمشق سوریه درگذشت.

  • به آب انداختن نخستین كشتي بخار

رابرت فولتون مخترع و مهندس امريكايى در 22 نوامبر 1765م قدم به هستي نهاد. وي بدون آنكه تحصيلات دانشگاهي داشته باشد، به علت علاقه به امور صنعتي، به تحقيق در اين زمينه پرداخت. فولتون كه صنعت‏گري مبتكر بود، به استفاده از بخار در حركت كشتي‏ها انديشيد. بنابراين شيوه‏هاي تازه‏اي براي اصلاحِ حمل و نقل در كانال‏هايى كه در انگلستان ساخته مي‏شد، يافت. او در سال 1797م به فرانسه رفت و اولين كشتي بخار را ساخت و در 25 نوامبر 1803م به آب انداخت. هر چند اين كشتي غرق شد، اما او براي ساخت كشتي ديگري به فعاليت پرداخت. تااينكه در سال 1807م آزمايشِ به آب انداختن كشتي بخار با موفقيت به اجرا درآمد. فولتون اين كشتي را، كِلِرمون ناميده بود. رابرت فولتون سرانجام در سن 50 سالگي به تاريخ 24 ژوئن 1815 درگذشت. جالب آن كه يك سال و يك روز بعد از مرگ وي، اولين كشتي مسافربري كه با نيروي بخار حركت مي‏كرد، از درياي انگلستان عبور نمود.

  • درگذشت نیلز ستی‌اینسن

نیلز ستی‌اینسن متولد ۱۱ ژانویهٔ ۱۶۳۸ بود.وی اهل دانمارک و از پیشگامان در رشته‌های کالبدشناسی و زمین‌شناسی بود.او ۲۵ نوامبر ۱۶۸۶ در گذشت.

  • درگذشت یوهانس ویلهلم ینسن

یوهانس ویلهلم ینسن متولد۲۰ ژانویه ۱۸۷۹بود. وی نویسنده دانمارکی بود که در سال ۱۹۴۴ میلادی موفق شد جایزه نوبل ادبیات را به دست آورد.او ۲۵ نوامبر ۱۹۵۰ درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا