یک انسان در حالت زیست تعویقی قرار گرفت

پزشکان برای نخستین بار یک انسان را در حالت زیست تعویقی قرار دادند. این عملیات بخشی از آزمایشی است که در آمریکا و با هدف ترمیم جراحات سختی انجام می شود که در غیر اینصورت مرگ انسان را در پی خواهند داشت.

دکتر ساموئل تیشرمن در دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند و همکارانش حداقل یک بیمار را در حالت زیست تعویقی قرار دادند.  البته او فاش نکرده چه تعداد انسان در نتیجه استفاده از این شیوه نجات یافته اند.

روش مذکور که EPR یا «احیا و مراقبت اضطراری» نام دارد و برای درمان افرادی استفاده شده که با ترومای شدید مانند زخمی شدن در اثر اصابت گلوله یا چاقو خوردن به مرکز درمانی دانشگاه مریلند در بالتیمور ارجاع داده شده بودند. به طور معمول ضربان قلب چنین افرادی متوقف می شود و بیش از نصف خون بدن آنها از دست می رود. فقط امکان انجام عملیات طی چند دقیقه وجود داشت و شانس زنده ماندن افراد مذکور به طور معمول کمتر از ۵ درصد است.

روشEPR شامل سرد کردن بدن انسان تا دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد به وسیله جایگزین کردن یک محلول یخی نمکی به جای خون فرد است.

فعالیت مغزی بیمار در این وضعیت به طور کامل متوقف می شود. در مرحله بعد فرد از سیستم سرمایشی جدا شده و بدن ( که در غیر اینصورت مرده به حساب می آید) به اتاق عمل فرستاده می شود.

تیم پزشکی ۲ ساعت فرصت دارند تا جراحت های فرد را درمان کنند زیرا پس از این مدت زمان بدن آنها گرم و تپش قلب آنها آغاز می شود. به گفته تیشرمن او امیدوار است نتایج کامل این تحقیق را تا پایان ۲۰۲۰ میلادی اعلام کند.

دمای معمول بدن انسان حدود ۳۷ درجه سانتیگراد است. در چنین دمایی بدن انسان به طور مداوم نیازمند اکسیژن است تا انرژی تولید کند. هنگامیکه تپش قلب متوقف می شود خون دیگر به سلول ها اکسیژن نمی رساند. بدون اکسیژن مغز انسان فقط ۵ دقیقه نجات می یابد و پس از آن صدمات جبران ناپذیری به وقوع می پیوندد. اما کاهش دمای بدن و  مغز واکنش های شیمیایی سلول ها را کندتر می کند در نتیجه آنها به اکسیژن کمتری نیاز خواهند داشت.

تیشرمن تصمیم داشت ۱۰ نفری که روش EPR روی آنها انجام شده با ۱۰ فرد دیگری مقایسه کند که واجد شرایط استفاده از این درمان هستند. اما در واقع تیم پزشکی مورد نظر در زمان ورود افراد به بیمارستان حاضر نبود.

سازمان غذا و داروی آمریکا نیز این آزمایش را تایید کرد است.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا