بوم گردی،جوامع محلی را با چالش مواجه کرده است

در دهه های اخیر که اقتصاد سنتی برخی کشورها به رکود سختی دچار شده، گردشگری بومی به عنوان یکی از بازوهای کارآمد به اقتصاد کشورها کمک می کند.

از این رو، گردشگری نه تنها به اقتصاد محلی کمک می کند، بلکه موجب بهبود وضعیت جوامع محلی نیز خواهد شد. دولت ها نیز با سرمایه گذاری در این راستا جریان گردشگری را در مکان های مختلف برقرار کرده و از این مقوله به عنوان جانشینی منحصر به فرد برای اقتصاد، بهره می گیرند.

ایران هم از این امر مستثنی نیست و در سال های اخیر اقدامات موثری در این حوزه انجام داده است. به گونه ای که با گسترش گردشگری بومی، کسب و کارهایی هم به تناسب آن در کشور شکل گرفته است.

یکی از این کسب و کارها «شرکت بامداد فصل رویش» با برند «بزنیم بیرون» است که با راه اندازی «سامانه جامع مکان محور ایرانی» حدود چهار سال است که در قالب یک پلتفرم جامع گردشگری فعالیت می کند.

این مجموعه که ایده اصلی آن در سال 94 شکل گرفت و کار خود را آغاز کرد، در سال 97 در پارک ملی علوم فناوری های نرم و صنایع فرهنگی مستقر شده و به فعالیت خود ادامه می دهد.

مدیرعامل شرکت بامداد فصل رویش در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه در این پلتفرم تا کنون توانسته ایم حدود 17 هزار منطقه و جاذبه گردشگری ایران را که ممکن است برای گذران اوقات فراغت مخاطبان حائز اهمیت باشد معرفی کنیم، گفت: محتواهای بازگذاری شده در این پلتفرم در 9 دسته بندی اصلی شاخص هایی که گردشگر برای رسیدن به نقطه مورد نظر به آنها نیاز دارد، از جمله مسیریابی، امکانات، شرایط و پیشینه منطقه و حتی شرایط اقلیمی و جغرافیایی و فصلی را مد نظر قرار می دهد.

برای سفر خود برنامه ریزی کنید

حمیده هوشیار موید با بیان اینکه روزانه هفت هزار بازدیدکننده داریم، ادامه داد: این پلتفرم علاوه بر معرفی جاذبه های گردشگری کشور دست به خلاقیت دیگری زده است به گونه ای که امکان برنامه ریزی برای مخاطب در آن مهیاست. به بیان دیگر، بر اساس «برنامه ریز سفر» مخاطب می تواند با توجه به شاخص هایی از جمله هدف از سفر کردن، میزان هزینه ای که مد نظر دارد، زمانی که برای سفر در نظر گرفته و همچنین نقطه ای که در آن قرار دارد اطلاعات خود را به سیستم داده و نتیجه ای را دریافت کند که براساس آن مقصد خود را انتخاب کند.

وی تاکید کرد: بخش دیگری که در این پلتفرم طراحی شده است، «نزنیم بیرون» است که در آن از فیلم های در حال اکران و نسخه های الکترونیکی آنها، کتاب های تازه منتشر شده، گالری هایی که در سطح شهر در حال برگزاری است و… تا جای ممکن اطلاع رسانی کرده و در دسترس مخاطب قرار می گیرد.

هوشیار موید با بیان اینکه هدف از انجام این کار این است که اطلاعات مخاطب به روز شود و ترغیب شود که از خانه بیرون بزند، اظهار کرد: در معرفی مناطق و برنامه های جدید بیشتر تلاش ما این بوده که از لیدرهای محلی و کسانی که عمدتا بومی مناطق مورد نظر هستند استفاده کنیم. البته این موضوع فراز و نشیب هایی در حوزه تولید محتوا داشته است.

اشتراک گذاری تجربیات سفر

وی با بیان اینکه مخاطبان هم این امکان را دارند که تجربیات سفر خود و ویژگی های مناطق مورد نظر را به محتواهای این پلتفرم اضافه کنند، در رابطه با چالش های این کار گفت: اصولا در کشور ما نسبت به جوامع پیشرو در صنعت گردشگری برای محتواهای تخصصی ارزشی قائل نیستند. به این معنا که، در کسب و کارهای این چنینی آنقدری که حوزه مارکتینگ حائز اهمیت است محتوای ارزشمند مورد توجه قرار نمی گیرد. از این رو، برای اینکه به جامعه هدف، سرمایه گذاران و متولیان خودمان را ثابت کرده و ارزش کار خود را نشان دهیم، راه سختی در پیش داریم.

مدیرعامل شرکت بامداد فصل رویش عنوان کرد: یکی از اهداف اصلی برای شروع این کار نبود یک محتوای جامع و کاربردی برای مخاطب بود. البته، نمونه های مشابه در حوزه این کسب و کار در کشور زیاد است. اما آنچه فعالیت ما را از دیگر رقبایمان متمایز می کند این است که سعی کردیم طیف گسترده ای از محتوا را به گردشگر ارائه دهیم.

توزیع مناسب سفر در ایران

وی با تاکید بر اینکه هدف دیگر ما این است که به توزیع مناسب سفر در کشور کمک کنیم، گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که در تعطیلات مردم فقط به سمت شمال کشور سفر می کنند. از این رو، دغدغه ای که داشتیم این بود که گردشگران و مسافران مناطق دیگر را هم بشناسند. ضمن اینکه، در نهایت با ترغیب گردشگران به سفر به سایر مناطق مانند مناطق مرکزی و کویری، دست اندرکاران و متولیان نیز به این فکر می افتند که زیرساخت ها و امکانات بهتری را فراهم کنند و این موضوع قطعا در حوزه ایجاد اشتغال و کارآفرینی در مناطق بومی حائز اهمیت خواهد بود.

هوشیار موید ادامه داد: افرادی که این کسب و کار را شروع کردند دغدغه سفر داشتند و مشاهده می کردند که در این حوزه با کمبود محتوایی غنی و مناسب رو به رو بودیم. به این معنا که به عنوان مثال مکانی در سایت ها معرفی شده بود اما مشخص نشده بود که چگونه می توان به آن نقطه دسترسی داشت و از آنجاکه، گاهی در برخی مناطق اصلا تابلو و نشانگر مسیری وجود نداشت، مسافر با مشکلات عدیده ای مواجه می شد.

وی با بیان اینکه دومین مزیت رقابتی بزنیم بیرون، برنامه ریز سفر است، گفت: همانطور که به آن اشاره کردم، این برنامه امکانی را در اختیار مخاطب قرار می دهد که از سردرگمی ناشی از مواجه شدن با این حجم اطلاعات دربیاید و بتواند با توجه به شرایط خود بهترین تصمیم ممکن را بگیرد.

توجه به مناطق بومی حاشیه ای

هوشیار موید اظهار کرد: ضمن اینکه در ابتدای شروع کار، محتوای فارسی کاربردی در حوزه گردشگری بومی وجود نداشت و اکنون بعد از گذشت چهار سال از شروع فعالیتمان می توانیم ادعاکنیم به صورت جامع توانستیم سرتاسر ایران را پوشش دهیم. هرچند که قطعا توزیع معرفی متناسب با همه سطوح کشور نیست اما تلاش کردیم حتی المقدور مناطق بومی حاشیه کشور را پوشش دهیم.

وی در رابطه با چالش های موجود در حوزه کار خود عنوان کرد: در حوزه بازاریابی کار با مشکلاتی مواجه هستیم اما با تمرکزی که در یک سال گذشته در حوزه گردشگری شده است امیدواریم روند رو به بهبودی در این حوزه داشته باشیم. از سوی دیگر، آنگونه که باید مورد حمایت واقع نشدیم.

تولید محتوای تخصصی صنعت گرانی است

هوشیار موید ادامه داد: کار محتوا نیاز به به روزرسانی دارد، ضمن اینکه تولید محتوای تخصصی صنعت گرانی است و برای تولید محتوای غنی، تخصصی و کاربردی باید هزینه شود. از آنجا که، کیفیت برای ما مهم است و اطلاعات موجود در محتواهای تولید شده اغلب با حضور در محل مورد نظر به دست می آید. ضمن اینکه گاهی لیدرهای بومی که در مناطق فعالیت می کنند گمان می کنند اگر در معرفی مناطق با ما همکاری کنند بازار خود را از دست می دهند و از این رو، از در اختیار مخاطب قرار دادن اطلاعات مناطق بومی گردشگری، هراس دارند که برای پر کردن تمامی این خلاء ها از متولیان توقع داریم از این اقدام ارزشمند حمایت کنند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در این راستا وجود دارد مباحث مربوط به اخذ مجوزهاست که مستلزم صرف وقت و انرژی زیادی است که کار ما را با مشکلات عدیده ای مواجه می کند.

لزوم توجه به فرهنگ جوامع محلی

هوشیار موید در ادامه صحبت هایش با بیان اینکه از گردشگران و کسانی که دغدغه سفر دارند تقاضا می کنم به فرهنگ بومی و آداب و سنن مقاصد خود احترام بگذارند، گفت: به عنوان مثال کسی که به سیستان و بلوچستان سفر می کند قطعا دنبال یک سفر لوکس نیست و هدف دیگری مانند بوم گردی دارد. بنابراین، لزومی ندارد با ساکنان و جوانان آن منطقه بحث های فرهنگی کند و چالش های اجتماعی را مطرح می کند. این رفتارها سبب شده است که برخی بومی های مناطق حاشیه ای کشور اصلا تمایلی به جذب گردشگر نداشته باشند. چراکه، معتقدند مسافران به آداب و رسوم، فرهنگ، سنت ها، پوشش، تغذیه و… احترام نمی گذارند که قطعا این موضوع در درازمدت زندگی آرام جوامع را با چالش های اساسی مواجه خواهد کرد.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا