برپایی نمایشگاه عکس به یاد مریم در ایران

نمایشگاه عکس «به یاد مریم» به مدت ۸ روز از تاریخ اول تا ۸ آذر در خانه فرهنگ دیهیمی برپاست. 

طراح نمایشگاه «به یاد مریم» یک گرافیست با نام "رافائل مایرلز" است و سرپرست نمایشگاه هم یک ریاضیدان با نام "تایس جوردائو" است.

مریم میرزاخانی در دوره نوجوانی تحصیلات خود را در دبیرستان فرزانگان که ویژه دختران با استعداد درخشان است، گذراند. استعداد خارق‌العاده او در ریاضی زمانی آشکار شد که موفق به دریافت مدال طلای مسابقات جهانی ریاضی در هنگ کنگ (۱۹۹۴) و کسب امتیاز کامل مسابقات جهانی ریاضی در کانادا (۱۹۹۵) شد.

در سال ۱۹۹۵ مریم به دانشگاه صنعتی شریف در تهران رفت و در سال ۱۹۹۹ دوره کارشناسی علوم ریاضی را در آن دانشگاه به پایان رساند. در آن دوره او سه مقاله به چاپ رسانید که از این میان دو مقاله به نظریه گراف مربوط است. مریم دوره دکتری را در دانشگاه هاروارد تحت راهنمایی "کرتیس مک مولن"، برنده مدال فیلدز، در زمینه رویه‌های هذلولی گذراند.

رساله مریم میرزاخانی در سال ۲۰۰۴ علاوه بر جایزه ام. لئونوردو بی. بلومنتال، بورس تحقیقاتی موسسه کلی در دانشگاه پرینستون را نیز برای او به ارمغان آورد. مریم به سرعت از استادیاری به استادی ارتقا یافت و در سال ۲۰۰۸ به همراه همسرش "جان وندارک"، متخصص علوم کامپیوتر، عازم دانشگاه پرینستون شد. دخترش آناهیتا در سال ۲۰۱۱ به دنیا آمد.

مریم غالباً روی تکه‌های بزرگی از کاغذ که روی زمین پهن می‌کرد، تصویرهایی می‌کشید تا به وسیله آن‌ها بتواند ریاضیات رویه‌های خمیده را تجسم کند. او یکی از سخنرانان مدعو کنگره بین‌المللی ریاضیات در سال ۲۰۱۰ بود که در حیدرآباد برگزار شد. میرزاخانی جوایز زیادی برای کارهای ریاضی‌اش کسب کرد و در سال ۲۰۱۴ در کنگره بین‌المللی ریاضیات که در سئول برگزار شد، موفق شد مدال فیلدز (معادل نوبل در ریاضیات) را از آن خود کند.

به گزارش روابط عمومی موزه ملی علوم و فناوری، علاقه‌مندان به بازدید از نمایشگاه عکس مریم میرزاخانی در خانه فرهنگ دیهیمی می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۶۶۷۲۴۶۹۴ تماس بگیرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا