ایران،مقصد طلایی گردشگری سلامت خاورمیانه

بازار گردشگری سلامت به عنوان یکی از صنایع درآمد زا و رقابتی در دنیا مطرح شده است و از حوزه های نوین گردشگری پیشرفته محسوب می شود از اینرو توسعه گردشگری سلامت (به عنوان یک استراتژی ملی) را می توان علاوه بر استفاده بهینه از سرمایه های داخلی در راستای افزایش درآمد کشور به عنوان یک بازوی امنیت ملی دانست، به همین دلیل در سطح کلان، دولت ها علاقمند به بهره مندی از مزایای اقتصادی ناشی از این صنعت هستند.

اگر گردشگری سلامت به عنوان یک اولویت در نظر گرفته شود، ایران نیز می تواند بالقوه از خارج شدن ارز و نیروی انسانی به دیگر کشورها جلوگیری کند.

هم اکنون سه نهاد( وزارت میراث فرهنگی و گردشگری وصنایع فرهنگی ، وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و وزارت امور خارجه در ایران) متولی اصلی گردشگری پزشکی در کشور شناخته می شوند.

به گفته علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، یکی از اولویت های ما ایجاد تنوع در حوزه گردشگری است. از اینرو ما محصولات گردشگری را متنوع کرده و از تولید یکی دو محصول گردشگری فرهنگی و تاریخی به سمت طبیعت ‌گردی اکوتوریسم، گردشگری کشاورزی و به ویژه گردشگری درمانی حرکت کرده ایم؛ خوشبختانه هم اکنون در حوزه توریسم‌ درمانی ظرفیت‌ های بسیار خوبی در کشور وجود دارد.

همچنین بازارهای پرحجم خوب منطقه‌ ای نیز وجود دارند. تمام این ظرفیت‌ ها می‌ تواند به رونق گردشگری کشور کمک کند.

 اما ازسوی دیگر یکی از مشکلات حوزه گردشگری سلامت، حضور دلالان این حوزه است؛ دلالانی که می توانند آسیب زیادی به بدنه جامعه و حوزه گردشگری وارد کنند.

مونسان در این خصوص اظهار کرد: در حال حاضر دو وزاتخانه «میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» درگیر این مساله هستند تا دست دلالان و واسطه های این حوزه را قطع کنند به همین منظور چندی پیش  تفاهم نامه ای با وزیر بهداشت پیرامون این مساله به امضا رساندیم.

وی  بیان کرد: متاسفانه اغلب دلالان این حوزه تجاری نیستند و کارهای نامناسبی انجام می‌ دهند و به بخش گردشگری درمانی آسیب می ‌زنند به همین دلیل در تلاشیم تا با هماهنگی وزارت بهداشت بتوانیم دست دلالان مضر را قطع کنیم.

رقابت هندی ها با ایران در جذب گردشگران سلامت

در شرایط حاضر صنعت گردشگری سلامت در زمره رو به رشد ترین نوع گردشگری در جهان محسوب شده و با توجه به کم هزینه بودن و پردرآمد بودن این صنعت، بسیاری از کشورهای علاقمند به توسعه گردشگری، توجه خود را بر این بخش از صنعت گردشگری معطوف و برای آن سیاستگذاری و برنامه ریزی کرده اند. یکی از راه های گسترش ارتباط کشورها و تعاملات میان آنها توسعه گردشگری درمانی از طریق مناطق آزاد است.

کشورهای همسایه به دلیل موقعیت منطقه ای، اشتراکات مذهبی و فرهنگی خاص می توانند با گسترش گردشگری از این طریق باعث توسعه و پیشبرد اهداف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی شوند.

یکی از این مناطق، منطقه آزاد اروند در جنوب غرب کشورمان است. این منطقه با برخورداری از اشتراکات مرزی با کشورهای همسایه مانند عراق و کویت، دارای قابلیت های بیشماری از نظر گردشگری درمانی است.

اما به گفته عبدالرضا خدادادی، فعال گردشگری سلامت، هم اکنون گردشگران سلامت کشورهای عربی مانند عمان به جای ایران به هند و تایلند می روند زیرا این کشورها برای آنها غیر از خدمات درمانی، خدمات دیگر گردشگری نیز ارایه می کنند.

منطقه آزاد اروند در جذب گردشگر درمانی خوب عمل نکرده است

مهسا علی پور دانش آموخته دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ نیز با راهنمایی دکتر جعفر آهنگران در پژوهشی به این نتیجه رسیده است که منطقه آزاد اروند در جذب گردشگر درمانی به خوبی نتواسنته عمل کند و در ابتدای راه قرار دارد. همچنین در زمینه بازاریابی و تبلیغات به خوبی عمل نکرده است و نیاز به برنامه ریزی در این مورد نیز دارد.

هم اکنون ایران از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی جزو ١٠ کشور برتر جھان است اما متاسفانه هم اکنون از بازار توریسم و گردشگری سلامت سهم شاخصی ندارد در حالی که امروزه از گردشگری سلامت به عنوان صنعت سوم جهان نام برده می شود و برخی کشور ها نظیر اسپانیا از طریق این صنعت امرار معاش می کنند چراکه امروزه صنعت توریسم درمانی در جهان بالاتر از صنایع نفت و طلا قرار دارد به عبارتی این صنعت کم هزینه اما  پر درآمد است.

در زمینه  توریسم درمانی و جذب گردشگران سلامت همواره باید به چهار شاخص( توانمندی های شاغلان حرفه پزشکی، تکنولوژی های روز و استانداردهای جهانی، اقتصاد درمان و هزینه های درمانی و مقررات داخلی کشور ها) توجه کرد.

ایران هم اکنون نسبت به کشورهای همسایه و خاورمیانه در ھر چهار شاخص، از توانمندی ھای بهتری برخوردار است. به همین دلیل باید نهایت استفاده را از پتانسیل موجود کنیم اما متاسفانه هم اکنون تبلیغات مناسبی برای شناسایی توانمندی های پزشکی و گردشگری ایران در خارج صورت نگرفته است. از اینرو ضرورت دارد نهادهای دولتی و ذی ربط  برنامه ریزی و دستور العمل و آیین نامه های خویش را در جهت بالابردن آمار ورودی گردشگران سلامت و پزشکی بکار گیرند .

 گزارش: ندا جواد هراتی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا