منطق ایرانیان از واکنش های هیجانی ضعیف تر است

دکتر بهروز بیرشک در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه از یک منظر می توان اعتراض را به عنوان یک واکنش عادی در نظر گرفت، تاکید کرد: در هر جامعه ای که ادعا می کند دارای آزادی بیان است اعتراض اجتماعی می تواند مطرح باشد.

وی در ادامه افزود: البته در اعتراضات اخیر یکسری واکنش های تند به چشم خورد که قطعا باید از منظر علم روانشناسی ریشه یابی شود. ضمن اینکه با چنین واکنش هایی خیلی موافق نیستم، اما اگر پای صحبت این افراد بنشینیم، درمی یابیم که به هرحال حقی برای خود قایل بوده اند و گمان کرده اند که اینگونه می توانند حرف خود را به گوش مسوولان برسانند.

در هر جامعه ای کسانی هستند که حرفی برای گفتن دارند. بنابراین، باید بتوانیم فرصتی به افراد بدهیم که حرف هایشان را بازگو کنند. مسوولان گمان نکنند جواب خشونت را باید با خشونت بدهند. چراکه، این موضوع باعث بروز و تداوم خشونت در جامعه می شود و در بلند مدت هرج و مرج را در جامعه حاکم می کند.

این عضو هیات علمی و استاد دانشگاه ادامه داد: هرچند بهتر بود که مسوولان هم به این مساله با سعه صدر بیشتری توجه کرده و اجازه نمی دادند کار به اینجا کشیده شود زیرا در این واکنش ها با یک نوع حالت رویارویی و واکنش تند مواجه شدیم که به راحتی قابل جلوگیری بود.

وی ادامه داد: همانگونه که مسوولان اشاره کردند اعتراض کردن یک حق طبیعی برای شهروندان است، این در حالیست که از یک مقام مسوول نیز انتظار می رود با سعه صدر با این اعتراضات برخورد کند که اگر اینگونه بود، این فرصت در کشور به وجود می آمد که روی تصمیمی که گرفته شده بحث و گفتگو شود.

بیرشک اظهار کرد: اهمیت این موضوع تا آنجاست که اگر یک انسان احساس کند حرفش شنیده می شود، جلوی بسیاری از عکس العمل ها و واکنش های تند و گاهی بی منطق از او گرفته می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: برای بررسی اتفاقات پیش آمده باید هم بُعد روانشناختی مساله و هم بُعد اجتماعی آن را بررسی کرد. نکته اساسی این است که اگر هر شهروندی این احساس برایشان به وجود بیاید که من می توانم صحبت کنم و مسوولان فرصتی برای اظهار نظر و گفتگو به مردم بدهند، قطعا شاهد چنین واکنش هایی از سوی مردم نخواهیم بود. در این میان تعدادی هم از آب گل آلود ماهی نمی گرفتند و به این ماجرا دامن نمی زدند.

بیرشک عنوان کرد: اما حداقل از مسوولان انتظار می رفت این واکنش ها را خنثی کرده و به جای مقابله با این واکنش ها گوش شنوایی برای اعضای جامعه باشند.

وی با تاکید بر اینکه دلیل بروز این اتفاقات این است که متاسفانه منطق ما ایرانیان در هر مقام و جایگاهی که هستیم چه در سطح مسوولان و چه در سطح مردم نسبت به واکنش های هیجانی که در برخورد با مسائل از خود بروز می دهیم، ضعیف تر است، گفت:  اگرچه مسوولان منطقی برای تصمیمی که گرفتند، دارند اما حداقل انتظاری که از آنها می رفت این بود که پیرامون آن شفاف سازی کنند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: وقتی مردم در جریان یک تصمیم قرار گیرند و حس کنند که در آن تصمیم نقش داشته اند، قطعا بهتر همراه می شوند و همکاری مناسب تری خواهند داشت.

بیرشک با اشاره به اینکه برای داشتن جامعه ای سالم تر از هرلحاظ باید بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم، گفت: اگر نتوانیم مدیریت درستی داشته باشیم ، بروز پی در پی این اتفاقات قطعا هرج و مرج را در جامعه افزایش می دهد و موجب بروز واکنش های شدید در جامعه می شود که پیامدهای ناگوار روانی و اجتماعی با خود به همراه خواهد داشت.

وی افزود: در صورت تداوم این برخوردها در دراز مدت، زورگویی در جامعه حاکم می شود و اوضاع را بسیار وخیم خواهد کرد. از این رو، اگر ما گوش شنوایی داشته باشیم و از آن استفاده کنیم جلوی بسیاری از این مسائل در سطح خرد و کلان گرفته می شود.

بیرشک ادامه داد: در هر جامعه ای کسانی هستند که حرفی برای گفتن دارند. بنابراین، باید بتوانیم فرصتی به افراد بدهیم که حرف هایشان را بازگو کنند. مسوولان گمان نکنند جواب خشونت را باید با خشونت بدهند. چراکه، این موضوع باعث بروز و تداوم خشونت در جامعه می شود و در بلند مدت هرج و مرج را در جامعه حاکم می کند.

گفتگو:هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا