نخستین نقشه جهانی از قمر زحل تهیه شد

نمودارهای آن‌ها نواحی متنوعی از کوهستان‌ها، دشت‌ها، دره‌ها، دهانه‌ها و دریاچه‌ها را در تیتان نشان می‌دهد.  سفینه فضایی کاسینی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷ به دور زحل چرخید و مقادیر زیادی اطلاعات درمورد این سیاره گازی و قمرهای آن جمع‌آوری کرد. این ماموریت شامل بیش از ۱۰۰ گذر از کنار تیتان بود که به محققان اجازه می‌داد از اتمسفر غلیظ این قمر به سطح آن نگاه و اراضی آن را با جزئیات بی سابقه بررسی کنند.

«روزالی لوپز» محقق سیاره‌ای در آزمایشگاه جت پیش‌رانش ناسا در «پاسادانا» واقع در کالیفرنیا و همکارانش تصاویر و اندازه‌گیری‌های راداری گرفته شده توسط این فضاپیما را برای تهیه اولین نقشه جهانی تایتان استفاده کردند. آن‌ها این نقشه را دیروز دوشنبه ۱۸ نوامبر در مجله  Nature Astronomy۱ منتشر کردند.

تیتان اتمسفری شبیه زمین دارد. این قمر باد، باران و کوه دارد. تیتان جهانی واقعا جالب است و یکی از بهترین مکان‌ها در منظومه شمسی است که می‌توان در آنجا به دنبال حیات گشت.

این نقشه نشان می‌دهد که تقریباً دو سوم سطح تیتان از دشت‌های مسطح تشکیل شده و ۱۷٪ آن عمدتا در اطراف استوا، از تپه های شنی شکل گرفته از باد پوشیده شده است. حدود ۱۴٪ از سطح تیتان به عنوان «تپه‌ای یا کوهستانی» و ۱.۵٪ از مناطق «لابیرنت یا هزارتو»، با دره‌های حک شده از باران و فرسایش، طبقه‌بندی می‌شوند.

به غیر از زمین، تیتان تنها جهان در منظومه شمسی است که بر سطح آن نهادهای شناخته شده مایع وجود دارد. با این وجود، این دریاها و دریاچه‌ها بیشتر از مایع متان پر شده‌اند تا از آب و آن‌ها تنها ۱.۵٪ سطح این قمر را در بر می‌گیرند.

ناسا قصد دارد که تا سال ۲۰۳۴ یک فروند هواپیمای بدون سرنشین را با ماموریت Dragonfly به تیتان بفرستد؛ این هواپیما در سراسر سطح تیتان پرواز خواهد کرد و سطح این قمر را از چند موقعیت مورد مطالعه قرار می‌دهد اما هیچ برنامه‌ای در حال حاضر برای ارسال مدارگردهای بیشتر به زحل و یا قمرهای آن وجود ندارد؛ بنابراین تا آن زمان این نقشه احتمالا بهترین دیدگاه جهانی ما از تیتان خواهد بود.