دانشجویان موتور توسعه کشور هستند

این مراسم صبح امروز با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، عیسی علیزاده،معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و جمعی از اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان در تالار شهید دهشور دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر حمیدرضا طیبی- رئیس جهاددانشگاهی در این مراسم با بیان اینکه طی سال های فعالیت خود در جهاد به این مهم رسیدم که نتیجه توسعه علمی و فناوری، اجتماعی و سیاسی، باید منجر به اقتدار اقتصادی و دفاعی دانش بنیان و در نهایت امنیت و رفاه برای مردم شود، گفت: البته رفاه و امنیتی که همراه با اخلاق و عدالت باشد.

وی همچنین افزود:  برای ما ایده آل نیست که با قله های ثروت و دره های بی اخلاقی و فقرفرهنگی روبه رو شویم.

طیبی تصریح کرد: توسعه آموزش مهارت و اشتغال آفرینی همواره در دستور کار جهاد بوده است که با عنایت خدا و تلاش متخصصان ایرانی در حوزه سلول های بنیادی، ناباروری ، درمان سرطان، فنی و مهندسی، نفت و گاز، پتروشیمی و کشاورزی به تولیداتی قابل رقابت با بهترین های جهان رسیده ایم.

وی در رابطه با توسعه علمی و فناورانه در حوزه فرهنگ، خاطرنشان کرد: یکی از مباحث بزرگ و مهم در نشر علم، مستندسازی آن است. اساتید و دانشجویان باید مستندسازی کنند و یافته های علمی خود را در قالب مقاله و کتاب تدوین کرده و برای بهره مندی افراد جامعه به سرعت در اختیار جامعه قرار دهند.

رئیس جهاددانشگاهی تاکید کرد: تمرکز جهاددانشگاهی همواره بر دانشجویان بوده است. چرا که دانشجویان موتور توسعه کشور هستند و برپایی چنین جشنواره ای نیز به همین منظور بوده است. از این رو، خوشحالیم که توانستیم بیست و ششمین دوره جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی را  به صورت پیاپی برگزار کنیم.

وی گفت: شاهد آن هستیم که این روزها شرایط کشور چندان خوشایند نیست که همه این مشکلات نشان دهنده آن است که توسعه همه جانبه را رعایت نکرده ایم.

طیبی با بیان اینکه، جوانان ایرانی حق دارند شاهد کار با عزت و درآمد مناسب باشند، گفت: حال که اینگونه نیست، نشاندهنده آن است که برنامه ریزی هایمان را آنگونه که باید انجام ندادیم. این در حالیست که توان کارهای بزرگ در کشور و ایجاد استقلال عزتمند را داریم به شرطی که توان ملی خود را باور داشته باشیم.

جامعه را به سوی حقیقت و جستجوی آن سوق دهید

در ادامه این مراسم از آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد به عنوان استاد خادم کتاب تجلیل شد.

این استاد خادم کتاب ضمن تشکر از جهاددانشگاهی، وزارت ارشاد و دانشجویان و اساتیدی که در حوزه کتاب و کتابخوانی فعالیت می کنند، گفت: بعد از 54 سال قلم زدن و نگارش کتاب و مقاله علمی همین برای من کافی است که شاهد هستم در اقصی نقاط کشور، دلسوزانی اقدام به ساخت کتابخانه، ترویج کتاب و کتابخوانی می کنند.

وی افزود: در میان اتفاقات یاس آوری که شاهد آن هستیم چنین اتفاقاتی باعث می شود انسان پر از نشاط و امید شود.

آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد در ادامه با بیان اینکه ایمان به معنای همواره در راه جستجو و یافتن حقیقت بودن، است، گفت: گاهی تالیف یک جزوه و مقاله و حتی خواندن یک کتاب جامعه را دگرگون می کند. بنابراین، توصیه من به همه شما عزیزان این سات که کتاب بخوانید  و هرآنچه که به نظرتان می رسد را به رشته تحریر درآورید.

وی اظهار کرد: جوانان و دانشجویان به شما توصیه می کنم که هیچ گاه متوقف نباشید. نویسندگان، دانشجویان، اساتید، رسانه ها، همه و همه وظیفه دارند که جامعه را به سوی حقیقت و جستجوی آن سوق دهند. امروز در جامعه متحرک و پویایی همچون جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنیم و همه ما وظیفه داریم با مطالعه بیشتر راه شهدا و کسانی که جان خود را در راه سربلندی کشور فدا کردند، ادامه دهیم.

شرکت در این جشنواره به منزله اعتبار علمی مناسب است.

عیسی علیزاده – معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی-در مراسم پایانی جشنواره کتاب سال دانشجویی با بیان این‌که استمرار این جشنواره نشان‌دهنده اهمیت و تأثیرگذاری آن است، گفت:‌ این جشنواره امروز در نقطه‌ای قرار دارد که شرکت در آن به منزله اعتبار علمی مناسب است. هدف ما از این رویداد ترویج روحیه تألیف و پژوهش میان دانشجویان برای تولید آثار علمی است.

بیش از ۶۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید

در ادامه، عادل تقوی – رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و دبیر بیست و ششمین جشنواره «کتاب سال دانشجویی» – گزارشی از روند برگزاری این جشنواره ارائه کرد و گفت: بیش از ۶۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که از این تعداد ۵۱۸ اثر حائز شرایط ورود به مرحله داوری بودند. این آثار طی چهار مرحله و با کمک ۷۰ نفر داوری و در نهایت هفت اثر به عنوان برگزیده و ۱۴ اثر به عنوان شایسته تقدیر شناخته شدند.

او همچنین بیان کرد: امسال بیشترین فراوانی در آثار رسیده برای حوزه علوم انسانی با ۴۰ درصد آثار بوده است و در رتبه بعدی گروه پزشکی و دامپزشکی و گروه فنی و مهندسی بودند. کمترین میزان نیز در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی بود. حدود ۶۴ درصد از آثار هم برای دوره دکترا و ۲۵ درصد برای دوره کارشناسی ارشد و ۱۱ درصد آثار برای دانشجویان کارشناسی بوده است. به تفکیک جنسیت نیز آثار ارسالی به این ترتیب بوده است: ۷۵ درصد آثار برای دانشجویان آقا و ۲۵ درصد برای دانشجویان خانم. ۸۷ درصد آثار برای دانشگاه‌های دولتی، ۱۰ درصد برای دانشگاه آزاد و سه درصد برای سایر دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها بوده است. نسبت تألیف و ترجمه نیز ۶۴ به ۳۶ درصد است که شیب دارد به سمت ترجمه تغییر می‌کند.

 

گزارش:هانیه حقیقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا