تمرینات تعادلی صبح و عصر، راهی برای سلامت سالمندان

سازمان بهداشت  جهانی ،سلامتی را حالتی می داند که فرد سلامت کامل جسمانی،ذهنی و اجتماعی داشته باشد و در او هیچ نشانه ای از بیماری و ضعف مشاهده نشود .سالمندان نیز به عنوان شهروندان ارشد جامعه باید از سلامت جسمانی ، ذهنی و اجتماعی در خور و شایسته ای برخوردار باشند . درحالی که رعایت اصول بهداشتی وایمنی ،کاهش موالید و افزایش امید به زندگی سبب ازافزایش جمعیت سالمندان شده است به طوری که پیش بینی می شود تا سال 2050جمعیت سالمندان به 2میلیارد نفر افزایش یابد ،میتوان نتیجه گرفت که سلامت این قشر جامعه نیز بسیار حائز اهمیت است.

در ایران نیز براساس آخرین آمارها هم اکنون 7درصد جمعیت کشور را قشر سالمند تشکیل می دهد که طی بیست سال آینده نیز این آمار دوبرابر شده و ایران جامعه ای با اکثریت سالمند خواهد شد.به همین دلیل  شناسایی مشکلات سامندان با هدف ارتقای سطح سلامتی آنها امری لازم و ضروری است که محققان دانشگاه علامه طباطبايي در پژوهش خود، هدف را  مقايسه تاثير تمرينات تعادلي در صبح و بعد از ظهر بر تعادل ايستا و پوياي سالمندان قرار داده اند.

در اين پژوهش نيمه تجربي، 36 نفر سالمند سالم بدون سابقه ورزشي منظم (سن 68.7±5.5 سال، قد 1.6±8.2 متر، وزن 68.4±8.9 کيلوگرم) به صورت در دسترس انتخاب شدند. آزمودني ها به صورت تصادفي به دو گروه 12 نفره تمرين صبح و بعد از ظهر و يک گروه کنترل تقسيم شدند. گروه هاي تجربي به مدت هشت هفته تحت تمرينات تعادلي قرار گرفتند. براي ارزيابي تعادل ايستاي آزمودني ها از آزمون تعادل ايستادن تک پا و براي برآورد تعادل پوياي آزمودني ها از آزمون تعادل ستاره و محاسبات آماري با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام گرديد.

براساس نتايج این تحقيق مشخص شد که اعمال برنامه تمرين تعادلي مي تواند باعث بهبود تعادل ايستا و پويا در هر دو زمان صبح و بعد از ظهر گردد، همچنين تفاوت معني داري بين تعادل ايستا و پوياي سالمندان در هر دو زمان صبح و بعد از ظهر مشاهده نگرديد ، به طوري که تمرينات صبح تاثير بيشتري بر تعادل ايستا و پوياي سالمندان ندارد.

در نهایت يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که تمرينات تعادلي با اعمال اضافه بار روي انتقال اطلاعات از طريق سيستم هاي حسي سه گانه دستگاه عصبي مرکزي (سيستم هاي بينايي، حسي- عمقي و دهليزي) باعث بهبود تعادل مي شود، همچنين نتايج بيانگر عدم تفاوت در اثربخشي تمرينات تعادلي در زمان هاي صبح و بعد از ظهر است،بنابر عقیده محققان مي توان از تمرينات تعادلي در زمان هاي مختلف، به عنوان يک فعاليت موثر در بهبود تعادل سالمندان استفاده کرد.

 

منبع: رهنما نادر, فروغي فر ريحانه, اميني حجت اله. پژوهش در مديريت ورزشي و رفتار حركتي (علوم حركتي و ورزش) :   بهار و تابستان 1394 , دوره  11 , شماره  21 ; از صفحه 15 تا صفحه 24 .

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا