جهاددانشگاهی ظرفیت بی‌نظیری دارد

در این دیداری که روز گذشته (یکشنبه، 26 آبان) انجام شد، دکتر هادی حق‌شناس، استاندار گلستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یقینا جهاددانشگاهی یک ظرفیت بی‌نظیر در عرصه‌های مختلف اعم از کشاورزی، درمان، حوزه‌های صنعتی و غیره است.

وی بیان کرد: در این جلسه توافق شد که تفاهم‌نامه‌ای که در گذشته بین استانداری گلستان و جهاددانشگاهی وجود داشته را با افزایش همکاری بین مجموعه‌های مختلف استان گلستان و جهاددانشگاهی، ارتقا دهیم.

حق شناس افزود: به دنبال این هستیم از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در بخش‌های گردشگری، پزشکی و سلامت، اصلاح دام سبک و سنگین، پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو و ماهیان خاویاری، رفع مشکل پساب ید، استفاده از فناوری‌های جدید در بخش کشاورزی که یک نمونه آن دهکده گیاهان دارویی است، استفاده کنیم.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی در طول حدود ۴۰ سال فعالیت خود توانسته ظرفیت‌های بسیار خوب علمی را در عرصه‌های مختلف در خود ایجاد کند و ما می‌توانیم فناوری‌های جدید را با کمک این نهاد وارد استان کنیم. امیدواریم مباحثی که در جلسه امروز به تفاهم رسیدیم، هر چه زودتر جنبه اجرایی پیدا کند.

دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی نیز در حاشیه این دیدار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از زمینه‌های کاری جهاددانشگاهی، توسعه علمی و فناورانه کشور در زمینه‌های مختلف است. جهاددانشگاهی توانمندی ایجاد فناوری‌های جدید را دارد و این فناوری‌ها، می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد اشتغال در کشور باشد.

 طیبی گفت: سال گذشته دیداری را با مقام معظم رهبری داشتیم و در آن دیدار دستاوردهای فناورانه جهاددانشگاهی ارایه شد و درخواست کردیم که این فناوری‌ها مورد استفاده قرار بگیرد و مقام معظم رهبری دستورات لازم را دادند.

وی با اشاره به این که ۳۱ فناوری به دفتر مقام معظم رهبری ارایه و بودجه مورد نیاز آن‌ها نیز تامین شد، افزود: یکی از این فناوری‌ها، اصلاح نژاد دام در کشور است. با توجه به کمبود آب و علوفه در کشور باید از دامی استفاده کنیم که با استفاده از همان میزان علوفه، شیر و گوشت بیشتری داشته باشد. گلستان یکی از استان‌هایی است که این تکنولوژی می‌تواند در خدمت توسعه بخش دام آن باشد.

وی افزود:‌ در این جلسه به این توافق رسیدیم که با حمایت مدیریت استان، با دو شرکت بزرگ لبنی فعال در استان در خصوص ایجاد یک مزرعه نمونه تولید گوساله‌های مرغوب شیری و گوشتی با نژاد برتر، مذاکره شود.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به توانمندی‌های جهاددانشگاهی در بخش پزشکی، خاطرنشان کرد:‌ درمان ناباروری و سرطان پستان از جمله زمینه‌هایی بود که در این جلسه برای همکاری با استان اعلام آمادگی کردیم و می‌توانیم دستاوردهایمان را در اختیار استان قرار دهیم. استفاده از سلول‌های بنیادی، خصوصا در زمینه درمان سرطان نیز می‌تواند یکی از زمینه‌های همکاری ما باشد.

وی با اشاره به این که جهاددانشگاهی نخستین پژوهشکده گیاهان دارویی را در کشور ایجاد کرده است، گفت: در این دیدار در خصوص ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در بحث اهلی کردن گیاهان دارویی، توسعه کشت و تولید فرآورده از گیاهان دارویی به شکل اسانس و دارو، توافق شد.

طیبی یادآور شد: جهاددانشگاهی در حال ایجاد یک دهکده نمونه گیاهان دارویی در شهرستان گالیکش است که در حال حاضر مشکلاتی در خصوص اتمام کار آن وجود دارد که در این جلسه مقرر شد این مشکلات رفع شود.

رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: به دنبال این هستیم که از ظرفیت‌های فناورانه جهاددانشگاهی در حوزه فنی و مهندسی و نفت و گاز و پتروشیمی با کشورهای هم‌مرز با استان گلستان ازجمله ترکمنستان و کشورهای CIS، استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: بحث‌های مرتبط با بیماری میگو، حل مشکل پساب ید و پرورش ماهیان خاویاری از دیگر مواردی است که علاقه‌مند توسعه فعالیت در استان هستیم.

بنا بر اعلام روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر طیبی در پایان گفت: جهاددانشگاهی تاکنون بیش از ۱۲ هزار طرح پژوهشی و فناوری تولید و ارایه کرده که همه آن‌ها با توجه به نیاز جامعه بوده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا