کودکانی که خسته نمی شوند

ساعات زيادي را که کودکان صرف بازي مي کنند نمي توان به هيچ‌وجه تلف شده تلقي کرد، بازي در دوران کودکي يک کار جدي است  و معمولا بازسازی یک تجربه به شیوه خود کودک و ترسیم بر اساس تصور و خلاقیت شخصی اوست.

اما اولین پرسشی که والدین از کودکان خود می پرسند این است که بچه از این همه بازی خسته نشدی؟ این سوال آشنایی برای بسیاری از والدین است اما هنوز پاسخ روشنی برای این سوال پیدا نکرده اند.

محققان دانشگاه استرالیای جنوبی در تلاش برای یافتن پاسخی برای این سوال، مطالعه ای را با مشارکت تعدادی پسر نوجوان، مردان غیر ورزشکار و ورزشکاران استقامتی انجام دادند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا تمرینات استقامتی نسبتا شدید و  رکاب زدن  روی دوچرخه ثابت – را انجام دهند؛ سپس میزان خستگی عضلانی مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج بدست آمده نشان داد، میزان استقامت عضلانی کودکان بسیار بالا بوده و همین مسأله باعث بازیابی سریع توان و قدرت جسمی، پس از ساعت ها تحرک و فعالیت بدنی است.

تیم اولدز (Tim Olds)، متخصص علوم بهداشتی در دانشگاه استرالیای جنوبی تأکید کرد: برای درک بهتر دلیل استقامت (عضلانی) خوب کودکان، باید نحوه تولید انرژی در بدن آنها به درستی بررسی شود. روش هوازی (aerobically) و دیگری بی هوازی (anaerobically)، دو روش تولید انرژی در بدن هستند.

تولید انرژی بی هوازی باعث تولید لاکتات (lactate) می شود و زمانی که سطوح بالای لاکتات در عضلات ایجاد می شود، فرد دچار خستگی می شود؛ اما کودکان دارای سیستم های بی هوازی توسعه یافته ای مانند بزرگسالان نیستند.

به همین دلیل لاکتات زیادی در بدن تولید نشده و درنتیجه، کودکان پس از ساعت ها بازی و تحرک، زیاد خسته نشده و روند بهبود (و برطرف شدن خستگی عضلانی آنها) بسیار سریع است.

بنابراین یادمان باشد ف بازی یکی از نیازهای پایه‌ای کودک و مهم‌ترین و اساسی‌ترین فعالیت او به شمار می‌رود که در عین سرگرم کردن کودک کارکردهای مهم دیگری را داراست و  هر یک از این کارکردها به جنبه‌ای از زندگی کودک مربوط می‌شوند که او را برای ورود به زندگی بزرگسالی آماده می‌سازند.

از این لحاظ شرایط بازی ، آزادی کودک در بازی ، اسباب بازیهای مورد استفاده کودک و مدت زمانی که به بازی با کودک اختصاص داده می‌شود اهمیت زیادی دارد.

دنیای کودکانه تنها با بازی کردن کامل می شود و این ما بزرگسالان هستیم که باید در کنار کودکان مان به آنها نشاط و شادی داشته باشیم و درک شان کنیم.

مترجم: ندا جوادهراتی

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا