بلندترین برج آجری جهان پاکسازی می شود

ابراهیم کریمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت که اعضای این شورا که متشکل از استادان فن حوزه میراث فرهنگی و بناهای تاریخی هستند، روز یکشنبه هفته آینده سوم آذرماه، پس از بازدید از علف‌های هرز برج قابوس در نشستی که به همین منظور در فرمانداری ویژه گنبدکاووس برگزار می‌شود، نحوه برچیدن علف‌های هرز را مشخص می‌کنند.

وی با اشاره به پایان یافتن ۹۵ درصد عملیات نصب داربست فلزی اطراف برج قابوس افزود: تا زمان حضور اعضای شورای راهبردی برج و تشکیل جلسه آنها، کار عملیات نصب داربست نیز به پایان می‌رسد.

کریمی اضافه کرد: با توجه به حساسیت موضوع، هر تصمیم و روشی که اعضای شورای راهبردی برج قابوس برای حذف علف‌های هرز قسمت مخروطی این بنای تاریخی اتخاذ نمایند، بلافاصله توسط استادکاران مجرب حوزه بناهای تاریخی اجرایی خواهد شد.

درهمین پیوند چندی پیش نیز سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس در گفت و گو با ایرنا گفته بود که موضوع بوته‌زدایی و از بین بردن گیاهانی که بر روی قسمت مخروطی برج قابوس می‌رویند از مدت‌ها پیش در دستور کار قرار گرفته است ضمن اینکه در پیش از این هم درسال‌های ۱۳۸۵ ، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۶ با نصب داربست، بوته‌زدایی از بنای تاریخی گنبد قابوس انجام شده بود.

عبدالمجید نورتقانی اظهار داشته بود که برج قابوس یکی از مهمترین آثار دوره اسلامی است که پس از بارش‌های روزهای پایانی سال گذشته و فروردین امسال، نگرانی زیادیی در زمینه خسارات سیل به این برج مطرح شد که با حداقل امکانات درحال پایش مستمر برج قابوس هستیم و غیر از رانش اولیه در بخش شرقی تپه محل استقرار برج قابوس، تغییر سازه‌ای بر اثر سیل در بنای این برج تاریخی رخ نداده اما بارندگی شدید به رشد گیاهان در این بنا سرعت بخشیده است.

وی یادآورد شده بود که در گذشته انواع بوته‌ها مانند اسپند، هندوانه ابوجهل و خارشتر در برج قابوس رشد می‌کرد که بعد از مرمت سال ۹۶، امسال ۹۹ درصد گیاه قابل مشاهده بر روی برج بوته گیاه سلمه تره است و جلوی رشد دیگر بوته‌ها گرفته شده است.

به گفته نورتقانی، گنبد قابوس یک بنای آجری است و به‌ خاطر نوع بنا، این اثر تاریخی در معرض رویش انواع گیاهان قرار دارد که علت آن نیز حضور پرندگان در بالای برج است که دانه‌هایی را با خود حمل می‌کنند که این دانه‌ها بعداً باعث رویش انواع گیاهان می‌شود.

 برج قابوس، بلندترین برج آجری جهان و مقبره "قابوس بن وشمگیر"، بنایی بازمانده از سده چهارم هجری است که بر فراز تپه‌ای خاکی در مرکز شهر گنبدکاووس بنا شده‌ و بیش از هزار سال قدمت دارد.

ارتفاع بلندی برج از کف تپه آن تا زیر قاعده مخروط، ۳۷ متر و ارتفاع گنبد مخروطی آن از کف قاعده تا رأس آن ۱۸ متر است که روی هم رفته به ۵۵ متر می‌رسد که اگر ارتفاع ۱۵ متری تپه‌ای که برج روی آن بنا شده را به آن اضافه کنیم، به ارتفاع ۷۰ متری این بنا از سطح زمین می‌رسیم.

این بنای تاریخی به شماره ۸۶ درسال ۱۳۱۰ خورشیدی در فهرست آثار میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است و در دهم تیر سال ۱۳۹۱ هم در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد.شهرستان تاریخی گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا