رویت فوران شهابی شدید ممکن می شود

علی آزادگان کارشناس نجوم در گفتگو بامهر اظهار کرد: شب جمعه ۳۰ آبان ( یک آذر ماه )امکان رصد بارش تک‌شاخی که در هر ساعت ۴۰۰ شهاب پرتاب می کند با چشم غیر مسلح وجود دارد.

وی با بیان اینکه کانون این بارش شهابی نزدیک به ستاره شعرای شامی (پرنورترین ستاره صورت فلکی کلب اصغر) است، بیان کرد: این ستاره در همسایگی صورت فلکی تک‌شاخ قرار دارد و نکته جالب‌تر اینجاست که پیش‌بینی می‌شود که این فوران شهابی فقط حدود نیم ساعت به طول بیانجامد.

کارشناس نجوم با تاکید بر اینکه ستاره‌شناس‌ها سال‌هاست که این بارش شهابی را زیر نظر دارند، عنوان کرد: فوران‌های این بارش شهابی در سال‌های ۱۳۰۴ و ۱۳۱۴ شمسی رخ داد، ZHR یا نرخ ساعتی سمت‌الراسی بارش شهابی به عددی در حدود ۱۰۰۰ رسید. فعالیت بارش در سالهای ۱۳۶۴ و ۱۳۷۴ نیز به همین حدود طوفان شهابی با ZHR حدود ۷۰۰ و ۴۰۰ رسید.

وی ادامه داد: ZHR تعداد شهاب‌های دیده شده در حالتی ایده‌آل است که اگر کانون بارش شهابی در زمان اوج بارش در آسمانی کاملا تاریک در سمت‌الراس قرار بگیرد، رخ می دهد.

آزادگان تاکید کرد: منشا بارش آلفا-تک‌شاخی مشخص نیست اما مشخصات مداری جریان شهاب‌ها نشان از دنباله‌داری با دوره تناوب طولانی حدود ۵۰۰ سال است. این مهمان بی‌نام، سال‌ها پیش نوار باریک و چگالی از ذرات خود را در مدارش به‌جای گذاشته است.

کارشناس نجوم با بیان اینکه عرض این نوار حدود ۱۱۰هزار کیلومتر است که اگر آن را نصف کنیم برابر با فاصله مرکز زمین از مدار ماهواره‌های زمین‌ثابت است، خاطر نشان کرد: ستاره‌شناس‌ها پیش‌بینی می‌کنند که زمین ساعت ۸ و ۲۰ دقیقه صبح جمعه با این توده فشرده برخورد کند.

به گفته آزادگان، امسال نیز شرایط مشابه فوران سال ۱۳۷۴ با ZHR ۴۰۰ است. اینکه زمین چقدر از نزدیکی مرکز توده بگذرد تعیین کننده شدت فوران خواهد بود.

وی بیان کرد: باوجودی که ساعت پیش‌بینی شده برای برخورد زمین با توده بازمانده از دنباله‌دار در ساعت مناسبی برای رصدگران ایرانی قرار ندارد اما بازهم نباید فرصت را از دست داد زیرا امکان خطا در این محاسبات و پیش‌بینی‌ها دور از ذهن نیست و هیچ بعید نیست که زمین زودتر از زمان پیش‌بینی شده با توده ذرات برخورد کند.

کارشناس نجوم ادامه داد: در این شب ماه به شکل هلال باریکی در می آید و حدود ساعت ۲ بامداد طلوع خواهد کرد.