جایگاه دانشگاه‌های علوم پزشکی مشخص شد

دکتر ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت و مدیران حوزه پژوهشی این معاونت در ویدئو کنفرانس به تشریح وضعیت پژوهشی دانشگاه‌ها و اولویت‌های پژوهشی کشور پرداختند.

سپس هریک از روسا و معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها به بیان مسائل  دانشگاه خود پرداختند و مسئولان پژوهشی وزارت بهداشت به آنان پاسخ دادند.

دکتر محمدعلی صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره این نشست گفت: در این نشست مسائل مختلفی از جمله گزارشی از وضعیت تحقیقات  و فناوری و نقش آن در نظام سلامت، جایگاه دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش، کمبود بودجه‌های پژوهشی و برخی از موانع و مشکلات موجود مورد بررسی قرار گرفت.

صحرائیان رعایت اخلاق در پژوهش و انتشارات علمی را از موضوعات جدی مورد بحث در این ویدئو کنفرانس بیان کرد و گفت: متأسفانه کشور ما با ۱۴ مقاله باز پس گرفته‌شده (Retract) به ازای هر ۱۰ هزار مقاله در صدر دنیا قرار دارد که مهم‌ترین دلیل آن نبود نظارت کافی اعضای هیئت‌ علمی در مواردی است که مقاله توسط گروه‌های دیگر و یا دانشجویان تهیه می‌شود.

وی افزود: با توجه به حساسیتی که باز پس گرفته شدن مقالات ایران در کشورهای دیگر ایجاد کرده و پیامدهای ناشی از آن‌ که کل کشور را در بر گرفته، کمیته‌های اخلاق در پژوهش در دانشگاه‌ها فعال‌شده‌اند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز ارتقا بعضی از افراد به دلیل وجود مقاله باز پس گرفته‌شده مدت‌ها عقب‌افتاده است. لذا اعضای هیئت‌ علمی با دقت کافی از صحت‌ و سقم مطالبی که منتشر می‌کنند اطمینان حاصل کنند.

وی با تاکید بر پرهیز از انتشار مقاله در مجلات علمی سیاه گفت: وزارت بهداشت لیست مجلات نامعتبر و جعلی را تهیه‌ کرده است که این لیست در وب‌سایت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه قابل‌ دسترس است. انتشار مقاله در این مجلات برای دانشگاه و عضو هیئت‌علمی که اقدام به انتشار آن کرده امتیاز منفی دارد لذا محققان با مراجعه به این لیست، از چاپ مقاله در این مجلات پرهیز کنند.

صحرائیان استفاده بهینه از بودجه‌های تحقیقاتی را از دیگر موضوعات این ویدئو کنفرانس بیان کرد و گفت: در زمانی که بودجه تحقیقاتی محدود است و کشور با تحریم روبرو است استفاده بهینه از بودجه‌ها در راستای تحقیقات هدفمند اهمیت بسزایی دارد.

وی با تأکید برجذب اعتبارات پژوهشی خارج از دانشگاه گفت: وضعیت دانشگاه در طرح‌های تحقیقاتی موسسه نیماد خوب است اما با توجه به توانایی و شمار اعضای هیئت‌ علمی که دانشگاه دارد باید رویکردمان به جذب گرنت های خارج از دانشگاه که قابل‌دسترس‌ترین آن موسسه نیماد است بیشتر شود. گرنت های بین‌المللی هم در سایت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه قابل‌مشاهده است که محققان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در گزارشی که ارائه شد، دانشگاه‌هایی که ظرفیت کمتری به نسبت دانشگاه علوم پزشکی تهران دارند در جذب این گرنت ها فعال هستند و لازم است محققان دانشگاه نگاه دقیق‌تری نسبت به جذب بیشتر گرنت های پژوهشی از خارج دانشگاه داشته باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا