تصویر پلنگ ایرانی در منطقه سفید‎کوه ثبت شد

مهرداد فتحی بیرانوند روز شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: اداره نظارت بر امور حیات وحش در راستای کنترل و پایش گونه های با ارزش و در معرض خطر انقراض، اقدام به نصب دوربین تله ای در مناطق تحت مدیریت و آزاد استان نموده و موفق به ثبت تصویر پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد شده است.

وی اظهار داشت: به همین منظوراقدامات حفاظتی مطلوب، احداث دیده بانی، پاسگاه محیط بانی در ارتفاعات و برگزاری کلاس های آموزشی حفاظت از حیات وحش انجام شده است.

فتحی بیرانوند با بیان اینکه این اقدامات تاثیر قابل توجهی در افزایش ضریب امنیت مناطق حفاظت شده استان داشته ادامه داد: منطقه حفاظت شده سفید کوه زیستگاه پلنگ ایرانی در لرستان به شمار می رود.

وی اظهار امیدواری کرد با توجه به وضعیت مطلوب حفاظتی  و جمعیت قابل توجه کل، بز و گراز این منطقه تصاویر بیشتری از حضور گربه سانان در معرض انقراض، ثبت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: ثبت تصاویر در سالجاری، مشاهده مستقیم گونه های جانوری و نمایه های مختلف حضور از جمله ردپا، آثار طعمه خواری و قلمرو طلبی در نواحی متفاوت، شاخصی از پویایی جمعیت و اهمیت بالای منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم اّباد در حمایت و پایداری انواع گربه سانان به ویژه پلنگ ایرانی است.

پلنگ ایرانی از بزرگترین زیرگونه های پلنگ است که بومی غرب آسیا می باشد و در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت جزء طبقه جانوران در معرض خطر انقراض است.

پلنگ ایرانی گونه چتر است و حضور این گونه ارزشمند در اکوسیستم حاکی از وضعیت خوب و امنیت زیستگاه می باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا