زن ژاپنی، اولین دریافت کننده سلول های بنیادی نسل جدید

سیناپرس: یک تیم متشکل از سه متخصص چشم که توسط یاسائو کوریموتو از بیمارستان کوب رهبری می شد، امروز طی عمل 2 ساعته، صفحه 1.3*3 میلیمتری از پیگمان های اپیتلیوم را در چشم بیماری کاشتند که از تحلیل ماکولا ناشی از کهولت سن رنج می برد. عمل جراحی در انستیتو تحقیقاتی پزشکی انجام شد. تاکاهاشی، چشم پزشک، از پوست بیمار سلول های بنیادی ایجاد کرد و بعد از تبدیل آنها به سلول های رتینال، جراحی انجام گرفت. به گزارش Science این بیمار پس از جراحی، عارضه شدیدی مانند خونریزی حاد یا دیگر مشکلات عمده از خود نشان نداد.

گفتنی است کوریموتو از شینیا یامانکا، محقق سلول های بنیادی در دانشگاه کیوتو قدردانی کرد. یامانکا سال 2012 جایزه نوبل در فیزیولوژی و پزشکی را برای این کار دریافت کرد. کوریموتو این تحقیق را تنها 4 روز پس از صدور مجوز وزارت بهداشت مبنی بر امکان انجام آزمایشگاهی بر روی انسان انجام داد. قبل از این آزمایشات بر روی میمون ها و موش ها انجام شده بود و نتیجه ای مبنی بر رشد تومور گزارش نشده بود.

تحلیل ماکولای ناشی از کهولت سن در نتیجه تخریب اپیتلیوم رتینال، لایه ای از سلولهای پوشاننده گیرنده های نوری، اتفاق می افتد. این عمل جراحی قادر نیست بینایی بیمار را کاملا بازگرداند. با این حال، محققان سراسر دنیا به دنبال راهی هستند تا امکان بازیابی بینایی از طریق این سلول ها را با جلوگیری از رشد تومور و سرطانی شدن سلول ها بررسی کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا