دو سوم تالاب های دنیا درسده گذشته نابود شدند

 گری لوییس روز دوشنبه در دومین همایش مدیریت و مهندسی تالاب ها در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اگر قرار باشد بنا به گفته دبیر کل کنوانسیون رامسر سالانه یک درصد از تالاب ها را از دست دهیم، تا چند سال آینده دیگر تالابی باقی نخواهد ماند.

وی گفت: اگر باور داریم که تالاب ها تامین کننده آب شیرین، فیلتر و تصفیه کننده آفت کش ها و کودها، محل زاد آوری و پرورش بچه ماهی ها و جذب کننده سیلاب ها هستند، بنابراین چرا در راستای حفاظت از آنها تلاش نمی کنیم.به گفته وی این مشکل فقط مختص ایران نیست بلکه کشورهای زیادی درگیر این موضوع هستند.
لوییس ادامه داد: در مدت دو سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه حفاظت از تالاب ها انجام شده و مباحث محیط زیستی ارتقا یافته است.

وی به اجرای پروژه حفاظت از تالاب های ایران اشاره کرد و گفت: این پروژه اقدامات خوبی را در حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام داده و همچنان ادامه دارد، مشارکت جوامع محلی در زمینه کشاورزی پایدار برای احیای دریاچه ارومیه یکی از این اقدامات است که بسیار موفق بوده است.
لوییس افزود: این پروژه 12 رویکرد مدیریت زیست بومی دارد که مدیریت دانش بومی و مشارکت مردمی در فرایند حل مساله، تمرکز زدایی از سطوح ملی و بهره برداری قابل قبول از تالاب ها برخی از این رویکردها است که در اجرای این پروژه به خوبی دیده شده است.

وی تاکید کرد: ایران به تاریخ خود در زمینه ایجاد کنوانسیون رامسر افتخار می کند و بر این اساس بر محیط زیست دنیا تاثیر گذار بوده است بنابراین باید به نقش خود به عنوان پیشرو در این زمینه دست یابد و سازمان ملل نیز آماده هر گونه همکاری در این زمینه است. دومین همایش مدیریت و مهندسی تالاب ها روزهای 25 و 26 خرداد در سازمان حفاظت محیط زیست برپاست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا