پروژه ای برای شناسایی دقیق تر پوسته ایران

محمد داوودی با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی پژوهشگاه، اظهار کرد: فعالیت های دیگری اعم از برگزاری رشته های کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه دمشق سوریه نیز اجرایی شد که به دلیل بروز نا آرامی‌ها متوقف شد.

 در زمینه تخصص ژئوتکنیک لرزه‌ای خودکفا شده‌ایم

وی با اشاره به شرایط حال حاضر دنیا در زمینه ژئوتکنیک لرزه‌ای عنوان کرد: زمانی که امواج زلزله به سازه‌های بشرساز برسد، از لایه هایی عبور می کند که سنگ نیستند بلکه نرم و رسوبات خاکی هستند و در اثر عبور از این رسوبات خاکی کم ضخامت تغییرات شدیدی در مشخصات زلزله حاصل می‌شود.

داوودی تصریح کرد: در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله این موضوعات به صورت کامل بررسی می‌شود. علاوه بر این انواع سازه‌هایی که محیط خاکی اعم از سدهای خاکی و قرارگیری سازه بر روی پی نیز در این محل‌ها موضوعات ژئوتکنیک لرزه‌ای مطرح می‌شود که یکسری مخاطرات را بر اثر زلزله از دید ژئوتکنیکی در زمین ایجاد می شود و بشر را دچار مشکل می‌کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله در ادامه عنوان کرد: در پژوهشگاه مسائل ژئوتکنیک لرزه‌ای با علم روز دنیا بررسی می‌شود. در سال‌های اخیر پیشرفت‌های خوبی ایجاد شده و با دقت بسیار بالایی این مطالعات در کشور در حال انجام است.

وی با اشاره به موضوع تخصصی ژئوتکنیک توضیح داد: در کشورهای در حال توسعه مانند ایران، همسو با سیاست‌های عمرانی، پروژه‌های سدسازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و به همین منظور شرکت‌های پیمانکاری با مهندسین ژئوتکنیک همکاری گسترده‌ای دارند.

داوودی ادامه داد: همچنین با توجه به گسترش ساخت و ساز، پهنه وسیعی از زمین‌هایی که قبلاً برای فعالیت‌های عمرانی به عنوان بستر مورد استفاده قرار نمی‌گرفت امروزه با کمک علم ژئوتکنیک، بهسازی و به بستری مناسب تبدیل شده‌اند. به همین علت تقریباً در تمامی پروژه‌های کوچک و بزرگ عمرانی مانند ساختمان‌سازی در کلان شهرها به ترسیم پروفیل خاک با استفاده از گمانه‌زنی، آزمایش‌های در محل و آزمایشگاهی نیاز است.

معاون فناوری پژوهشگاه زلزله شناسی تصریح کرد: به طور کلی می‌توان گفت دانش‌آموختگان این دوره زمینه فنی کافی برای کار در آزمایشگاه‌های مکانیک خاک و تحقیقات صحرائی ژئوتکنیکی، پروژه‌های سدسازی، پروژه‌های بهسازی خاک، پروژه‌های زیست محیطی، پایدارسازی شیروانی‌ها، دیوارهای حائل، طراحی شالوده در تمامی پروژه‌های عمرانی از قبیل ساختمان‌ها و آسمان خراش‌ها، دیوارهای ساحلی، بستر راه‌ها و بزرگراه‌ها و خطوط راه‌آهن، پروژه‌های مترو و … را دارا هستند.                             

داوودی با اشاره به آزمایشگاه های پیشرفته ژتوتکنیک لرزه ای پژوهشگاه اظهار داشت: نمونه های مختلف خاکی و یا سازه ای با اسکیل واقعی و یا اسکیل مقیاس شده ساخته شده و بار زلزله به آن‌ها اعمال می شود و در آزمایشگاه بر اساس نتایج عددی از این آزمایش ها تحلیل‌های عددی ارائه می شود

وی افزود: در طول ۱۰ سال اخیر پیشرفت‌های بسیار خوبی در زمینه ژئوتکنیک لرزه‌ای اعمال شده و بسیاری از این مسائل در کشور انجام می‌شود و نیاز نیست که از متخصصان خارج کشور استفاده کنیم در حالی که در گذشته این چنین نبود.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا