سلول‌های خورشیدی مبتنی بر آهن توسعه داده شدند

پژوهشگران امیدوارند با کنترل این موضوع بتوانند با استفاده از این سلول خورشیدی مبتنی بر آهن، به پیشرفت سلول‌های خورشیدی کارآمدتر کمک کنند.

خورشید منبع نامحدودی از انرژی خالص و تجدیدپذیر است. با این وجود، ساختن قطعات در محلول‌های سلول خورشیدی امروزی مبتنی بر سیلیکون نیاز به انرژی زیادی دارد و بسیاری از عناصر سلول‌های خورشیدی جدید نادر یا سمی هستند.

بنابراین محققان در دانشگاه «لوند» شروع به تولید محلول‌های جایگزین سلول‌های خورشیدی مبتنی بر آهن کردند. به عنوان بخشی از این تحقیق، یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی اخیراً یک آزمایش لیزر الکترون آزاد را در استنفورد ایالات متحده انجام داده‌اند تا بررسی کنند که چگونه مولکول‌های آهن جذب کننده نور الکترون‌ها را به وضعیتی که از آن انرژی گرفته می‌شود، منتقل می‌کنند.

جنس اولیگ(Jens Uhlig)  پژوهشگر شیمی دانشگاه لوند گفت: مطالعات ما نشان داده است که در یک سوم موارد، الکترون به اندازه کافی در بلندمدت در یک موقعیت قرار نمی‌گیرد که ما بتوانیم انرژی آن را استخراج کنیم و انرژی خیلی سریع در کانال قبلی ناشناخته ناپدید می‌شود. اگر ما بتوانیم راهی برای استخراج انرژی از تمام مولکول‌ها پیدا کنیم، بازده این سلول‌های خورشیدی مبتنی بر آهن یا کاتالیزورهای فعال شده با نور به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

طبق گفته پژوهشگران این مطالعه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است چرا که آنها توانستند مواد پایدار و مقیاس پذیری را پیدا کنند که می‌تواند جایگزین یا مکمل راه حل‌های سلول خورشیدی امروزی مبتنی بر سیلیکون شوند.

جنس اولیگ طی این مطالعه دریافت آهن که یک منبع فراوان در پوسته زمین است، می‌تواند راه حل خوبی برای این مشکل باشد.

وی در انتها گفت: کشف در ارتباط با این سلول‌های خورشیدی جدید مبتنی بر آهن بسیار هیجان انگیز است و امیدواریم این کشف، دانش مهمی در مورد چگونگی دستیابی به چالش جهانی انرژی که با آن روبرو هستیم، در اختیار افراد قرار دهد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا