رفع سر و صدا هیوندا با فناوری جدید

هیوندای ادعا می‌کند اولین سیستم کنترل صدا سر و صدای جاده در جهان را که از بلندگوهای خودرو برای مقابله با صدای سطح جاده و همچنین سر و صدای موتور خودرو استفاده می‌کند، ساخته است.
این سیستم با تولید صدای معکوس محیط و موتور، موجب می‌شود کابین خودرو آرام و ساکت‌تر باشد و سرنشینان آرامش بیشتری داشته باشند.
این سیستم این کار را با استفاده از یک مجموعه ابزار سبک وزن انجام می‌دهد که به مراتب سبک‌تر از عایق سنگین جذب سر و صدایی است که معمولاً زیر خودرو نصب می‌شود.
شتاب سنج‌های نزدیک هر چرخ، ارتعاشات منتقل شده از جاده به خودرو را ردیابی می‌کنند و یک سیگنال معکوس را که از طریق سیستم استریوی خودرو پخش می‌شود، تولید می‌کنند تا این صداهای مزاحم را طی ۰.۰۰۲ ثانیه خنثی کنند.
هیوندای می‌گوید این سیستم اطلاعات را با استفاده از میکروفن‌ها و بلندگوهای موجود پردازش کرده و سپس سیگنال به موقعی تولید می‌کند و نسبت به صداهای غیرعادی یا در حال تغییر و صدای جاده پاسخگوتر است.
میکروفن‌های موجود در کابین یک مکانیزم واکنشی را برای سیستم فراهم می‌کنند، اطلاعات را به پردازنده سیگنال ارسال می‌کنند و در صورت امکان سیگنال لغو نویز را تصفیه می‌کنند.
این سیستم قصد دارد تا نه تنها برای راننده، بلکه برای باقی سرنشینان نیز محیط آرامی فراهم کند که این به معنای یک الگوریتم پیچیده است.
هیوندای با آزمایش این سیستم در جاده‌ها، سرعت‌ها و صندلی‌های مختلف می‌گوید: سر و صدای داخل کابین سه دسی‌بل کاهش یافت که تقریباً از کاهش حدود ۵۰ درصدی سر و صدا حکایت دارد.
هیوندای لغو فعال سر و صدا را یک فناوری اساسی در گذار به خودروهای دارای موتورهای الکتریکی می‌داند. چرا که در این خودروها که صدای موتور در مقایسه با موتورهای احتراقی تقریبا هیچ است، صدای جاده و باد بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و می‌تواند موجب آزار سرنشینان شود.
هیوندای نخستین شرکتی نیست که روی چنین مواردی تمرکز دارد. زیرا شرکت‌های فورد و تویوتا نیز تاکنون سعی در استفاده از میکروفن‌ها در کابین و نصب شتاب سنج‌ها در نزدیکی سیستم تعلیق داشته‌اند. بنابراین در حالی که هیوندای مجموعه‌ای از ثبت اختراعات را در دست بررسی دارد، ما دقیقاً مطمئن نیستیم که کدام قسمت از این سیستم برای اولین بار در جهان است که ابداع شده است، اما به هر حال از رانندگی در خودرویی ساکت استقبال می‌کنیم.
هیوندای می‌گوید این سیستم به زودی در مدل جدید جنسیس(Genesis) نصب و عرضه خواهد شد.

منبع : ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا