تراشه‌ای برای افزایش عمر باتری

مهندسان "دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو"(UCSD)، تراشه جدیدی برای ذخیره نیرو ابداع کرده‌اند که می‌تواند نیاز به باتری‌ را در دستگاههای قابل اتصال به اینترنت اشیا تا اندازه قابل توجهی کاهش دهد. این تراشه موسوم به "ویک‌آپ ریسیور" (wake-up receiver)، فقط هنگامی ابزار را فعال می‌کند که نیاز به برقراری ارتباط و عملکرد آن وجود داشته باشد؛ در نتیجه ابزار در بقیه زمان‌ها، غیرفعال باقی می‌ماند و مصرف انرژی در آن کاهش می‌یابد.  

این فناوری، برای کاربرد در زمان‌هایی که نیازی به انتقال داده وجود ندارد، بسیار مناسب است. "پاتریک مرسیه" (Patrick Mercier)، استاد مهندسی برق و رایانه دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیه‌گو گفت: مشکل کنونی این است که چنین ابزارهایی نمی‌توانند خود را به دقت با اینترنت هماهنگ کنند؛ در نتیجه حتی هنگام برقرار نبودن ارتباط هم فعال هستند و انرژی بسیاری مصرف می‌کنند. شاید ما بتوانیم با استفاده از ویک‌آپ ریسیور، عمر باتری را در ابزار کوچک قابل اتصال به اینترنت اشیا، ماه‌ها و یا سال‌ها افزایش دهیم.

ویک‌آپ ریسیور، تراشه‌ای است که می‌تواند سیگنال های رادیویی را هنگام نیاز ارسال کند تا ابزار مورد نظر فعال شود. این تراشه، نیروی بسیار کمی را برای کار خود نیاز دارد.

نکته اصلی در طراحی این تراشه این است که می‌تواند در مقایسه با دیگر ابزار مشابه خود، سیگنال‌های رادیویی را در فرکانس بالاتر ارسال کند. فرکانس بالاتر به پژوهشگران امکان می‌دهد تا هر نوع تجهیزاتی از جمله آنتن، فرستنده و تجهیزات دیگر را در ابعاد کوچکتری ارائه دهند.

پژوهشگران در طراحی این ابزار، مدارها و روش‌های جدیدی را ابداع کرده‌اند تا گیرنده خود را به همه ویژگی‌های مناسب مجهز کنند. استفاده از تجهیزات الکترونیکی، آنتن‌های پیشرفته و فناوری‌های رادیویی، امکان رسیدن به این هدف را محقق کرده است.

مرسیر افزود: این تراشه، تاثیر قابل توجهی در حوزه ارتباطات بی‌سیم و ذخیره نیرو خواهد داشت و می‌تواند کاربردهای بسیاری را برای ابزار قابل اتصال به اینترنت اشیا فراهم کند.

این پژوهش، در مجله "IEEE Journal of Solid-State Circuits" به چاپ رسید.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا