دیابت کام خانواده‌ها را تلخ می‌کند

دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین بوجود می‌آید. انسولین ماده‌ای است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم‌ترین منبع انرژی بدن است.
قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان‌های بدن تاثیر می‌گذارد و منجر به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت‌های منتهی به نقص عضو می‌شود.

آمار سازمان جهانی بهداشت در مورد دیابت 

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، تعداد افراد مبتلا به دیابت از ۱۰۸ میلیون در سال ۱۹۸۰، به بیش از ۴۲۵ میلیون نفر رسیده است. شیوع جهانی دیابت در افراد بالای ۱۸ سال، از ۴.۷ درصد در سال ۱۹۸۰، به ۸.۵ درصد در سال ۲۰۱۴ میلادی رسیده است.
سرعت شیوع دیابت در کشورهای فقیر و کم درآمد بیشتر است. دیابت عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حمله قلبی، سکته مغزی و قطع اعضای تحتانی است.
در سال ۲۰۱۶میلادی، ۱.۶ میلیون مرگ به طور مستقیم به دیابت مربوط بود  و ۲.۲ میلیون مرگ دیگر به گلوکز بالای خون منتسب بود. حدود نیمی از آمار مرگ و میر ناشی از گلوکز بالای خون، در افراد کمتر از ۷۰ سال گزارش شده است.
بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۶ میلادی، دیابت هفتمین عامل مرگ و میر گزارش شده است.
رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی، حفظ وزن بدن و اجتناب از مصرف دخانیات مهمترین عوامل در پیشگیری از دیابت نوع ۲ هستند.
بیش از ۴۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند؛ اکثر این آمار به دیابت نوع ۲ اختصاص دارد که به‌راحتی با فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی سالم قابل کنترل است.
از هر دو بیمار مبتلا به دیابت، یک مورد هنوز تشخیص داده نشده است که به سادگی با تشخیص اولیه و رعایت موارد ساده مربوط به سبک زندگی قابل کنترل است.
از هر چهار خانواده، کمتر از یک مورد به برنامه‌های آموزشی کاربردی در زمینه دیابت دسترسی دارند. در حالی که آموزش‌های اولیه نقش مهمی در کنترل بیماری، بهبود نتایج و کاهش هزینه ها دارد.
چهاردهم نوامبر به منظور افزایش آگاهی در مورد دیابت، روز جهانی دیابت نام‌گذاری شده است. این رویداد در هر سال روی یک موضوع مربوط به دیابت از جمله دیابت و حقوق بشر، دیابت و شیوه زندگی و هزینه‌های دیابت متمرکز است. 'دیابت در کودکان و نوجوانان'، 'آموزش و پیشگیری از دیابت' ، 'زندگی سالم از صبحانه آغاز می‌شود' و 'چشم‌ها به دیابت' از جمله شعارهایی است که در سال‌های اخیر برای این رویداد درنظر گرفته شده است.   شعار امسال "خانواده و دیابت" انتخاب شده است و بر تاثیر متقابل خانواده بر بیمار مبتلا به دیابت و دیابت بر اعضای خانواده اشاره دارد.
دیابت هزینه سنگینی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند، در بسیاری از کشورها، هزینه تزریق انسولین و نظارت روزانه قند خون، نیمی از درآمد خانواده را صرف می‌کند، از طرفی نیروی کار مفید خانواده را متوقف می‌کند.
مطالعات جدید محققان دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ‌نیمی از  بیماران مبتلا به دیابت با کمبود انسولین مواجه می‌شوند و به این دارو دسترسی نخواهند داشت.
این مطالعه بر قیمت و کاهش منابع داروهای مورد نیاز تمرکز دارد و نشان می‌دهد بیماران مبتلا به دیابت در آینده‌ای نزدیک برای تامین انسولین با مشکل مواجه می‌شوند.
محققان احتمال می‌دهند بزرگترین کمبود انسولین در آفریقا خواهد بود.
دیابت بر تمام ارگان‌های بدن تاثیر منفی دارد.

 تاثیر دیابت بر سیستم گوارش و غدد و متابولیسم

لوزالمعده مسئول ترشح انسولین در بدن است. اگر میزان ترشح این ماده کافی نباشد، یا بدن نتواند از آن استفاده کند، از هورمون‌های جایگزین برای تبدیل چربی به انرژی استفاده می‌شود. این فرآیند منجر به تولید سطح بالای مواد شیمیایی سمی شامل اسید و اجسام کتونی می‌شود. این حالت کتواسیدوز دیابتی نامیده می‌شود و بیماری را پیچیده‌تر می‌کند. نشانه‌های این عارضه شامل تشنگی شدید، دفع ادرار بیش از اندازه و خستگی مزمن است. بازدم این افراد معمولا بوی شیرین می‌دهد که نشان دهنده افزایش سطح اجسام کتون در خون است. اگر این عارضه در بیماران دیابتی جدی گرفته نشود، می‌تواند منجر به از دست دادن هوشیاری یا مرگ شود.
تاثیر دیابت بر کلیه‌ها
کلیه یکی از مهمترین ارگان‌هایی است که تحت تاثیر دیابت عملکرد خود را از دست می‌دهد. دفع پروتئین از طریق ادرار می‌تواند یکی از نشانه‌های اختلال عملکرد کلیه باشد. نفروپاتی دیابتی به بیماری کلیه، ناشی از دیابت گفته می‌شود. متاسفانه این بیماری تا مراحل پیشرفته هیچ علامتی ندارد؛ بنابراین به پزشکان توصیه می‌شود که تمام بیماران دیابتی را از نقطه نظر این بیماری مورد بررسی قرار دهند.
تاثیر دیابت بر سیستم گردش خون
افزایش قند خون به مرور زمان منجر به شکل‌گیری رسوب چربی در دیواره رگ‌ها می‌شود و احتمال تصلب شرایین، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.
عروقی خونی بیماران دیابتی به مرور زمان در ناحیه پاها تنگ می‌شود و فرد مدام احساس سرما می‌کند. از طرفی عفونت و زخم پا و احساس درد در ناحیه پا هنگام راه رفتن، از دیگر علایم کاهش جریان خون است.
خشکی پوست، تاول و احساس خارش، مشاهده لکه‌های قهوه‌ای روی پوست، نشت عروق خونی در چشم (رتینوپاتی دیابتی)، آب مروارید زودرس، عدم احساس سرما، گرما و درد و افزایش احتمال عفونت‌های باکتریایی و قارچی از جمله مهمترین عوارض دیابت هستند.
بر اساس مطالعات جدید محققان کمبریج کاهش وزن به میزان ۱۰ درصد در سال‌های اولیه تشخیص دیابت نوع ۲ می‌تواند این بیماری را به سمت بهبودی سوق دهد. دیابت نوع دو یک وضعیت متابولیکی است که در آن بدن به دلایل مختلف قادر به فرآیند پردازش گلوکز نیست و به همین دلیل قند خون به طور مستمر بیش از حد نرمال است.
مطالعات جدید نشان می‌دهد کاهش کالری مصرفی و به تبع آن کاهش وزن تاثیر فوق‌العاده‌ای در  کنترل دیابت دارد و کاهش ۱۰ درصدی وزن در سال‌های نخست تشخیص دیابت می‌تواند این بیماری را به بهبودی نزدیک کند. در واقع کاهش وزن قادر به معکوس‌کردن پیشرفت بیماری دیابت است.
مطالعات محققان دانشگاه وندربیلت نشان می‌دهد گسترش بیماری دیابت در آسیا به حد شیوع رسیده است و این وضعیت موجب افزایش ریسک مرگ زودهنگام به ویژه در میان زنان و افراد میانسال شده است.
به گزارش ایرنا،بر اساس این تحقیقات بیماران مبتلا به دیابت در معرض ریسک بالای مرگ زودرس هستند و ریسک ابتلا به دیابت در آسیا بسیار بالاتر از چیزی است که در تحقیقات انجام شده در آمریکا و اروپا وجود دارد. چین و هندوستان بیشترین میزان ابتلا به دیابت را در جهان دارند.
در قاره آسیا بیش از ۲۳۰ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند. با توجه به شیوع چاقی و سازگاری سریع با سبک زندگی غربی در آسیا پیش‌بینی می‌شود تعداد افراد مبتلا به دیابت تا سال ۲۰۴۰ میلادی به بیش از ۳۵۵ میلیون نفر برسد.

۱۴  نوامبر  روز جهانی دیابت نامگذاری شده است. روز جهانی دیابت برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی توسط فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) در پاسخ به نگرانی‌های رو به رشد ناشی از دیابت در سراسر دنیا برگزار شد.
روز جهانی دیابت به طور رسمی با قطعنامه ۶۱.۲۲۵ سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۷ میلادی به تصویب رسید تا به صورت پایدار در کانون توجه عمومی قرار گیرد. دلیل انتخاب ۱۴ نوامبر برای روز جهانی دیابت، سالگرد تولد فدریک بنتینگ است که ایده او برای اولین بار منجر به کشف انسولین در سال ۱۹۲۱ میلادی شد. روز جهانی دیابت هر سال توسط بیش از ۲۰۰ فدراسیون عضو فدراسیون بین المللی دیابت در بیش از ۱۶۰ کشور برگزار می شود.
لوگوی روز جهانی دیابت یک دایره آبی رنگ است که در سال ۲۰۰۷ به مناسبت تصویب قطعنامه روز جهانی دیابت سازمان ملل متحد انتخاب شد. دایره آبی رنگ در تمام فرهنگ‌ها به شدت مثبت است. دایره نمادی از زندگی و سلامت است و رنگ آبی نشان‌دهنده آسمان است که تمام ملت‌ها را برای پاسخ به دیابت متحد می‌کند؛ همچنین برگرفته از پرچم سازمان ملل متحد است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا