خروج از وابستگی های نفتی با رونق تولید ملی

دکتر حمید رضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی بعد از ظهر روز گذشته در گردهمایی روسا، مدیران و دبیران پارک‌ها، مراکز رشد و مراکز نوآوری جهاد دانشگاهی که روز گذشته با حضور روسای سه پارک علم و فناوری، معاونین فناوری ۲۴ مرکز رشد و دبیران ۱۹ مرکز نوآوری(منش) در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: ما پیش از انقلاب و در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی علاقمند بودیم که اقتصاد کشورمان، از اتکا بر فروش نفت و مواد خام و  صنایع مونتاژی به اقتصاد دانش بنیان تبدیل شود؛ اقتصادی که متکی بر توان علمی و فناورانه است.

وی افزود: یکی از اهداف مهم جهاد دانشگاهی از بدو تاسیس تاکنون، انجام کارهای بزرگ علمی و فناورانه است. انجام این کار اثبات می کند که ما توان انجام کارهای بزرگ را داریم و می توانیم علم مان را به فن تبدیل کنیم. در نهایت این فن با تبدیل شدن به محصول و خدمات، می تواند به مرحله تجاری سازی برسد. ما با انجام این کارهای بزرگ می توانیم اثبات کنیم که می شود با اقتصاد دانش بنیان، متکی بر تولید ملی شد و خودباوری و غرور ملی را در میان جوانان و مردم ایجاد کرد.

وی اظهارداشت: کشوری می تواند به پیشرفت برسد که شرایط شکوفایی تمام استعدادهای مردم را فراهم کند. ما در جهاد دانشگاهی سعی کرده ایم برای ایجاد این خود باوری، الگوسازی به منظور توسعه بیشتر ارایه بدهیم. متاسفانه امروزه مساله خود باوری در میان برخی از مسوولان کمتر دیده می شود به همین علت ما مجبور شده ایم فعالیت های شاخص مان را در مراکز جهاد دانشگاهی تمام استان هایمان توسعه بدهیم. خوشبختانه امروز ما در جهاد دانشگاهی موفق به انجام کارهای بزرگی شده ایم.

رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: طبیعتا استعداد جوانان با ارتقای دانشگاه ها و ایجاد فضاهای لازم، توسعه می یابد از اینرو ما با ایجاد و راه اندازی مراکز رشد و پارک های علم و فناوری استقبال کرده ایم تا مجموعه جهاد دانشگاهی نیز سهمی در این خصوص داشته باشد چراکه شکوفایی جوانان توسط مراکز رشد و پارک های علم و فناوری تجربه موفقی است که اکنون در تمام دنیا انجام می شود و کمک می کند تا این شکوفایی به تدریج در اختیار همه مردم قرار بگیرد.  

طیبی تصریح کرد: ما سعی کرده ایم هر سال الگوسازی مان را گسترش دهیم و وارد فعالیت های بزرگتری بشویم اما بنا نداریم تمام این فعالیت ها را به تنهایی انجام بدهیم. ما قصد داریم از تمام ظرفیت های کشور برای تحقق این امر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته با حضور در نزد مقام معظم رهبری، درخواست کردیم تا فضای بهتری برای استفاده از توانمندی ما فراهم شود. بدین منظور ما لیست سی و یک طرح فناوری جدید را اعلام کردیم که با تامین بودجه های آن، اکنون فعالیت هایش آغاز شده است. بناست در اجرای این طرح ها از توانمندی های مراکز رشد و اساتید دانشگاهی استفاده کنیم. در نهایت بنا داریم از دانشجویان به عنوان زنجیره تکمیل این فناوری ها استفاده کنیم.

به گفته وی، اکنون جهاد دانشگاهی، سه پارک علم و فناوری، 23 مرکز رشد و 19 مرکز نوآوری و شکوفایی دایر کرده است.  تاکید داریم سازمان تجاری ‌سازی فناوری و اشتغال دانش ‌آموختگان جهاد دانشگاهی نیز تمام فناوری های به بلوغ رسیده را به سمت پارک های فناوری و مراکز رشد هدایت کند.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: هرچند هم اکنون بودجه جهاد دانشگاهی محدود است اما این آمادگی را داریم تا بخشی از سه ساختمان در مرحله پایان ساخت مان را در اختیار مراکز رشد و نوآوری قرار دهیم. همچنین بنا داریم فضای بیشتری در اختیار پارک علم و فناوری البرز قرار دهیم تا این مجموعه بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه و صنعت باشد.

وی یادآور شد: همچنین تاکید داریم همکارانی که پروژه های بزرگ در دست دارند، مراکز رشدی متناسب با تخصص شان ایجاد کنند. به عنوان مثال تمرکز مراکز جهاد دانشگاهی علم و صنعت و خواجه نصیر، به روی بحث الکترونیک، قدرت و ماشین های الکتریکی است. این مراکز باید دانشجویان شان  را برای ورود به این حوزه ها تشویق کنند تا با تکمیل شرکت های مورد نظر، کارهای بزرگی ایجاد کنند.

ضرورت استفاده از ظرفیت های استانی

سید محمد حسین سجادی نیری، دبیر ستاد فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در حاشیه برگزاری این گردهمایی، به عملکرد پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق فرهنگی اشاره کرد و به سیناپرس گفت: اکنون این پارک پرچمدار حوزه صنایع نرم و خلاق است؛ امتیاز مثبتی که این پارک را نسبت به سایر پارک ها متمایز کرده است. امر مهمی که اخیرا با همت جهاد گران جهاد دانشگاهی شکل گرفته است. قطعا حرکت شرکت های مستقر در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق فرهنگی نیز روبه پیشرفت خواهد بود.

 وی با ابراز امیدواری از فعالیت های پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق فرهنگی اظهارداشت: هم اکنون مشکلاتی در حوزه فیزیکی این پارک وجود دارد که امیدواریم بتوانیم آنها را رفع کنیم.

وی افزود: در حال حاضر هریک از شهرها مانند کردستان، سنندج و … دارای ظرفیت های مختلفی هستند که پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق فرهنگی می تواند به آنها ورود پیدا کند زیرا یکی از اهداف اصلی این مجموعه با توجه به گستردگی جهاد دانشگاهی در تمام کشور، تمرکز به روی این موضوع است. از اینرو ضرورت دارد این پارک به روی ظرفیت های استانی تمرکز کند؛ مساله ای که نیاز به تدبیر و حمایت دارد.

دبیرستاد فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی در خصوص نقش رسانه های جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: رسانه  بازوی جدی گفتمان سازی و ترویج علم و فناوری است و من همیشه به مسوولان جهاد دانشگاهی در خصوص رسانه هایی که دارد، تاکید کرده ام که باید بیشتر در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی حضور داشته باشند. امیدواریم سیناپرس نیز با ورود به این حوزه این رسالت را انجام دهد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا