امواج تلفن همراه بی ضرر نیستند

 در شرایطی که تلفن‌های همراه به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی انسانها تبدیل شده اند همواره این نگرانی نیز وجود داشته که آیا تشعشعات امواج تلفن همراه برای سلامت انسان مضر است یا خیر؟

داستان گفت‌وگوها بر سر مضر یا بی‌خطر بودن تشعشعات دکل های مخابراتی که افراد را در شهرهای بزرگ محاصره کرده‌ موضوعی است که هر از چند گاهی باعث مجادلاتی میان برخی کارشناسان امر بهداشت وسلامت ومسئولان مخابرات‌ می شود.

بر سر این موضوع بحث برانگیز، وزارت ارتباطات در دولت یازدهم، رسیدگی به امواج رادیویی و تشخیص میزان مضر بودن هر کدام را در راس برنامه‌های خود قرار داده و با تشکیل کمیته‌ای اعلام کرده است که امواج را بررسی و در سه دسته امواج بی‌ضرر، کم‌ضرر و مضر جای خواهد داد. قرار بود پس از انجام این بررسی‌ها گزارشی از سوی این کمیته ارائه شود اما با گذشت سه ماه از سال 94 هنوز این گزارش منتشر نشده و بحث بر سر این موضوع تکراری هنوز ادامه دارد.

البته، پیش از این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده بود که بررسی‌های این کمیته با استفاده از تجهیزات کاملی که برای سنجش این تشعشعات دارد، نشان داده‌است که فرستنده‌های مخابراتی هیچ‌گونه امواج مضری برای سلامتی مردم نداشته‌اند.

در هر حال، بیشتر متخصصان مغز و اعصاب بر این عقیده هستند که امواج الکترو‌مغناطیس روی مغز تاثیرات مخرب وجبران‌ناپذیری برجای می‌گذارد. دکتر محمدرضا اکبری، متخصص مغز و اعصاب در این ارتباط به خبرنگار سینا پرس گفت: میزان تاثیر امواج الکترومغناطیسی آنتن های BTS با توجه به شدت و مدت زمان قرار گرفتن فرد در برابر آن بیشتر می شود.

وی ادامه داد: تشعشعات الکترومغناطیسی همیشه بر سلامت انسان تاثیر داشته است. در همین ارتباط تحقیقاتی در جامعه آمریکا روی تاثیرات این امواج الکترومغناطیسی بر مغز انسان صورت گرفته که نشان می دهد میزان تاثیرگذاری با توجه به شدت بیشتر فرکانس و زمان زیاد قرار گرفتن فرد در برابر امواج بیشتر می شود.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: هر چقدر به امواجی که از آنتن های BTS تلفن همراه ساطع می شود مثل آنتن هایی که در پشت بام یا حیاط منزل قرار می گیرد نزدیک تر باشیم خطرناک تر خواهند بود.

وی تصریح کرد: قوی ترین امواج زمانی به بدن می رسد که فرد زیر این آنتن ها قرار داشته باشد. اما هر چه از فاصله 5 کیلومتری آنتن ها دورتر شویم امواج قدرت خود را از دست خواهند داد.

مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران نیز با بیان این مطلب که مجموعه اپراتورهایی که امروزه در کشور فعال هستند بیش از ۲۵ هزار دکل و آنتن مخابراتی دارند به سیناپرس گفت: آنتن های مخابراتی BTS در تمام کشورها کاربرد دارد در کشوری مثل فرانسه ۵۰ هزار آنتن و دکل مخابراتی وجود دارد و در آمریکا بیش از ۱۰۰ هزار آنتن نصب شده است لذا باید این را بپذیریم که آنتن ها و دکل ها در همه جای دنیا به ما خدمات می دهند و وجود آنها هیچ اشکالی ندارد.

داوود زارعیان در پاسخ به این سوال که آیا استاندارد در نصب و تجهیزات این دکل ها رعایت می شود پاسخ داد: اپراتورها باید تمام استانداردهای لازم از جمله مشخصات فنی اتحادیه فنی مخابرات و همچنین سازمان بهداشت جهانی را که برای این مهم ارائه می شود رعایت کنند .برای اطمینان از کارشناسان وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی خواستیم که این تشعشعات را بررسی کنند که خوشبختانه نتیجه بررسی آن ها این بود که این تشعشعات هیچ زیانی برای انسان ندارد.

وی در رابطه با نصب دکل ها در بالای منازل مسکونی گفت: فرقی نمی کند که آنتن در کجا نصب شود اگر شرایط استاندارد رعایت شود قطعاً همه جوانب رعایت می شود اما اگر استانداردی وجود نداشته باشد فاصله هم قطعاً مشکل را رفع نمی کند.

زارعیان در رابطه با استاندارد این دکل ها گفت: قطعاً رعایت شرایط و تجهیزات استاندارد لازم از اولویت های اصلی است و برای اطمینان به مردم می گوییم که یکی از آنتن های مخابراتی BTS در بالای خانه مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نصب شده است و تقریباً تمام خانه های مدیران شرکت مخابرات دارای آنتن است.

وی افزود: طبق برآوردهای کارشناسی اگر آنتن بر روی پشت بام نصب شود که فاصله آن با سطح زمین و سکونت گاه ها ۶ تا ۷ متر باشد مشکلی ندارد.

در حالیکه، اکثر متخصصان مغز و اعصاب بر این باورند که هر چند میزان تشعشعات این ایستگاه ها اندک هم باشد، اما به مرور در معرض قرار گرفتن دایم در مقابل این تشعشعات می تواند تاثیرات بسیار منفی را بر بدن افراد بگذارد، برخی نیز برای این بی‌خطر بودن، قید و شرط قائل هستند که از جمله این شروط رعایت میزان فاصله مناسب دکل‌ها با زمین است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا