ضرورت پیوند میان حوزه تجاری سازی و فناوری

گردهمایی روسا، معاونین و دبیران پارک ها، مراکز رشد و مراکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی به منظور هم افزایی هرچه بیشتر واحدهای این نهاد امروز در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

دکتر پور عابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در این گردهمایی گفت: پژوهش، فناوری، اکتشاف و نوآوری برای خود فضای کاری می خواهد. تجاری سازی و بهره برداری نیز یک فضای خاص نیاز دارد. ما هیچگاه به این فکر نکرده ایم که چگونه این دو مساله را کنار هم داشته باشیم و هیچ وقت هم به عنوان تئوری و یک مدل به صورت مستند و مکتوب شده این قضیه را ندیده ایم.

وی افزود: از سوی دیگر سرعت تغییرات به شدت زیاد است و دانشمندان دنیا حتی از ارائه تئوری برخی تغییرات باز مانده اند؛ تغییراتی که اکنون در جامعه و کسب و کارها نمود پیدا کرده اند.

وی اظهارداشت: هم اکنون ما دو نوع سازمان داریم؛ سازمان هایی که در حوزه پژوهش و اکتشاف فعالیت دارند. از آنجایی که ایده کمی از این سازمان ها به بازار می رسد، هزینه های زیادی انجام می دهند که به نتیجه نمی رسد. به اصلاح این سازمان ها در مرحله شکست قرار می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سازمان هایی داریم که به آنها سازمان های بهره بردار می گویند؛ اگرچه امروز این سازمان ها موفق هستند اما به لحاظ پاردایم هایی که در آینده شکل می گیرند، به زودی هیچ نام و نشانی از آنها باقی نخواهند ماند. مثلا شرکت نوکیا در یک برهه زمانی 80 درصد صنعت موبایل را برعهده داشت اما اکنون هیچ نام و نشانی از آنها باقی نمانده است.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: سوال اصلی اینجاست چگونه می توان سازمانی داشت که در پژوهش و اکتشاف، بتواند بهره برداری کند و کارهای تجاری سازی را نیز انجام بدهد. اکنون چند روش برای ایجاد چنین سازمان ها وجود دارد. نخست آنکه، ساختار مجزا داشته باشیم اما همطراز و مرتبط با یکدیگر باشد. دوم، برون سپاری یا واگذاری دانش و تخصص به بخش های دیگر است. سوم، حرکت بین تجاری سازی و اکتشاف نوآوری است؛ لازمه این امر داشتن انسان های توانمند و رهبری میان این حوزه هاست.

پور عابدی گفت: ایجاد چنین سازمان هایی با چالش ها زیادی مواجه است زیرا این دو سازمان از نظر بنیادی دچار مشکل هستند. به عنوان مثال استراتژی حوزه های بهره برداری بر مبنای هزینه و سود است اما استراتژی قسمت نوآوری و اکتشاف روی بحث نوآوری است. فرهنگ کار در سازمان های بهره بردار، ارتقای کیفیت، کارایی با ریسک کم اما در سازمان های فناورانه و اکتشافی بر مبنای پذیریش ریسک و نوآوری است.

وی عنوان کرد: وقتی این دو سازمان را با یکدیگر داشته باشیم با چالش های زیادی مواجه خواهیم بود. مهمترین آنها، چالش رهبری است؛ رهبری کردن این سازمان ها در پژوهش و نوآوری بسیار مهم است. منابع انسانی نیز باید در عین حال در پژوهش و تجاری و بهره برداری فعالیت کنند. همچنین باید ساختارهایی ایجاد شود که بتواند جوابگوی این موضوع ها باشد.

فضای رانت آسیب رسان است

 اصغری، رئیس مرکز رشد پویش نیز در این گردهمایی گفت: شبکه سازی، انجام فعالیت های بین المللی، بکارگیری قابلیت های سازمان موسس، اشتراک برند، انعطاف در تعامل با شرکت های مستقر، رفاقت به جای ریاست، کمک به توسعه ارتباط شرکت های مستقر با یکدیگر از جمله مسایلی است که باید برای تجاری سازی فناوری ها توجه کرد.

وی افزود: این مرکز، دومین مرکز رشد کشور است که مجوز فعالیتش را سال 1381 از سازمان برنامه و بودجه دریافت کرده است. از جمله فعالیت های شاخص این مرکز، مشارکت در اجرای طرح بانک جهانی برای توسعه و ارتقای مراکز رشد در ایران است.

رئیس مرکز رشد پویش به الگوی موفق تجاری سازی فناوری اشاره کرد و اظهارداشت: در این الگو، سازمان موسس نقش کلیدی دارد و باید به روی ایده محوری و فعالیت های تک موضوعه( مانند فیلترها) تمرکز شود. همچنین باید هزینه تحقیقات از طریق قرارداد کارفرمایی تامین شود. از سوی دیگر، فضای رانت آسیب رسان است و محصولات فناورانه چینی رقبای اصلی هستند. بنابراین استانداردسازی نیز باید تسهیل کننده نه مانع ساز باشد.

وی با اشاره به پژوهش های جهاد دانشگاهی گفت: پژوهش و فناوری فعالیت کلیدی جهاد دانشگاهی است. حال آنکه فعالیت اصلی برخی واحد ها آموزش است. واحدهای جهاد دانشگاهی در مناطق کمتر توسعه یافته که امکان توسعه فناوری ندارند می توانند با استفاده از نوآوری باز به مدیریت فناوری بپردازند.

وی اظهارداشت: فضای رقابتی در عرصه فناوری تغییر پیدا کرده است. از سوی دیگر حوزه فرهنگی پتانسیل بالایی برای اقتصادی شدن دارد از اینرو می توان از این فرصت ها استفاده کرد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا