تصویر نادر از رد پای انسان و ماموت کشف شد

تیم محققین دانشگاه کورنل (Cornell University) به کمک رادار زمین نفوذ، رد پای انسان و ماموتی را در وایت سندز (White Sands) پیدا کردند که مربوط به ۱۲ هزار سال گذشته است. این رد پاها معمولا به سختی مشاهده می‌شوند مگر این که شرایط مناسب آن وجود داشته باشد. به همین دلیل محققین به این رد پاها لقب «ردپای ارواح» را داده‌اند.

توماس اوربن (Thomas Urban) محقق ارشد این تحقیقات می‌گوید:

هیچ وقت به ذهنمان نمی‌رسید که زیر شن‌ها را بررسی کنیم. اما به نظر می‌رسد که این شن‌ها حافظه خوبی برای ضبط تاثیرات وزن و حرکت حیوانات هستند. همچنین رد پاها به ما اجازه می‌دهند بیومکانیک موجوداتی که خیلی وقت پیش منقرض شده‌اند را بهتر مطالعه کنیم.

اما رادار استفاده شده در این تحقیق، تصاویر بسیار زیبایی از رد پای انسان و ماموت را در اختیار محققین قرا داده است. به نظر می‌رسد که انسانی حدود ۸۰۰ متر را روی این شن‌های سفید حرکت کرده و تقریبا همان مسیر را هم برگشته و در مسیر برگشت پای خود را داخل رد پای ایجاد شده توسط یک ماموت گذاشته است.

این ردپای به خصوص که حاصل به هم رسیدن رد پای انسان و ماموت بوده، به دانشمندان اجازه می‌دهد که تعامل انسان و یکی از عجیب‌ترین حیوانات ۱۲ هزار سال پیش را مشاهده کنند. علاوه بر این، نتایج به دست آمده از رادار زمین نفوذ، نشان می دهد که این تکنیک می‌تواند در رابطه با بررسی فسیل‌های به جا مانده از دیگر گونه‌های جانوری در دیگر نقاط زمین هم، به کمک محققین بیاید و انسان را از شرایط چند هزار سال پیش آگاه‌تر کند.

منبع:دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا