روز جهانی تلویزیون

  • روز جهانی تلویزیون

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۶م، بیست ‌و یکم نوامبر را به‌‏عنوان «روز جهانی تلویزیون» تعیین کرد. سازمان ملل متحد هدف از چنین اقدامی را ترغیب کشورها به تبادل برنامه‌های تلویزیونی به‌ویژه برنامه‌هایی اعلام کرد که برای گسترش صلح، توسعه‌ی اجتماعی و اقتصادی و تقویت مسائل فرهنگی جامعه ساخته می‌شود.تلویزیون به تأثیر‌گذار‌ترین رسانه در عصر ما مبدل شده است. تلویزیون عرصه‌ای برای نمایش تصاویر، فرم‌ها و سبک‌هایی است که انسان را احاطه کرده است. تلویزیون، مردمی‌ترین و پرمخاطب‌ترین مدیوم برای ارتباطات و اطلاع‌رسانی است.

  •  روز جهانی سلام

30آبان برابر با 21 نوامبر روز جهانی سلام است. روز جهانی سلام یک مناسبت غیر مذهبی است که هر ساله در تاریخ 21نوامبر گرامی داشته می شود. هدف از این مناسبت، بیان این موضوع است که تعارضات می بایست از طریق ارتباطات برطرف گردند نه از طریق زور. مشارکت کنندگان این رویداد در این روز با ده نفر یا بیشتر معاشرت می نمایند تا اهمیت ارتباطات شخصی را در حفظ صلح به نمایش بگذارند. این رویداد جهانی از سال 1973 گرامی داشته می شود.

  • مطرح شدن معادله هم‌ارزی جرم و انرژی

در 21نوامبر 1905 آلبرت اینشتین، مقاله‌ای را در سالنامه فیزیک نوشت و در آن معادله هم‌ارزی جرم و انرژی یا E=mc۲، را که از مهم‌ترین نتیجه‌ها در نظریه نسبیت خاص می‌باشد را برای اولین‌بار مطرح کرد.

  • درگذشت چاندراشکر ونکتا رامان

چاندراشکر ونکتا رامان متولد ۷ نوامبر ۱۸۸۸ بود. وی فیزیکدانی هندی بود. او در سال ۱۹۳۰ به خاطر تلاش‌هایش در زمینهٔ پراکندگی نور و طیف‌نمایی رامان موفق به دریافت جایزهٔ نوبل گردید.او در سال ۱۹۰۷ فوق‌لیسانسش را از پرزیدنسی کالج شهر مدرس دریافت کرد و مابین سال‌های ۱۹۱۷ تا ۱۹۳۳ در دانشگاه کلکته سمت استادی فیزیک را بر عهده داشت. وی توضیح ریلی را که رنگ دریا را ناشی از ذرات معلق می‌دانست قبول نداشت. او بعدها توانست توجیهی قانع‌کننده برای این پدیده بیابد. اثر رامان به افتخار خودش به همین نام شناخته شد. این اثر در مطالعات مربوط به سطوح انرژی مولکولی اهمیت بسزایی دارد.وی ۲۱ نوامبر ۱۹۷۰ درگذشت.

  • درگذشت محمد عبد السلام

محمد عبد السلام  متولد  ۲۹ ژانویه ۱۹۲۶بود. وی فیزیک‌دان مشهور اهل پاکستان بود. وی در سال ۱۹۷۹ جایزه نوبل فیزیک را به خاطر ارائه فرمول‌بندی واحدی برای نیروی الکترومغناطیس و نیروی هسته‌ای ضعیف که برهمکنش الکتروضعیف نامیده می‌شود دریافت کرد. وی نخستین پاکستانی و دومین مسلمان پس از انور سادات بود که برنده جایزه نوبل شد.او  ۲۱ نوامبر ۱۹۹۶ در گذشت.

  • درگذشت کونستانتین فئوکتیستوف

کونستانتین فئوکتیستوف  فضانورد اهل کشور شوروی است که در ۷ فوریهٔ ۱۹۲۶ میلادی در وورونژ زاده شد. وی در مأموریت واسخود ۱ حضور داشته است.او ۲۱ نوامبر ۲۰۰۹ (۸۳ سال) در گذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا