برقرای اتصال میان واحدهای جهاددانشگاهی ضروری است

گردهمایی روسا، معاونین و دبیران پارک ها،مراکز رشد و مراکز نوآوری و شکوفایی جهاددانشگاهی 22و 23 آبان ماه دردانشگاه علم و فرهنگ برگزار می گردد.

دکتر سید سعید هاشمی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در ابتدای این گردهمایی، گفت: دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان یکی از مجموعه های غیر دولتی وابسته به جهاد دانشگاهی از سال 1372 کار خود را آغاز کرده است. هم اکنون مهمترین وجه تمایز این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه ها، وابسته بودن آن به جهاددانشگاهی است. ما می توانیم از ظرفیت ها و پتانسیل های  خوب جهاد دانشگاهی برای تحقق اهداف و چشم اندازهای آینده مان استفاده کنیم.

وی افزود: هم اکنون بخش های مختلف جهاد دانشگاهی در سطح کشور کارهایی ارزشمندی انجام داده اند اما متاسفانه این شبکه با یکدیگر هم افزایی خوبی ندارند و همواره یکی از آرزوهای مان برقرای اتصال خوب میان این بخش ها است.

وی ادامه داد: هرچند  ارتباطات مراکز جهاد دانشگاهی با یکدیگر خوب و نزدیک است اما ما با یکدیگر خوب کار کردن را یاد نگرفته ایم.  تصور می کنم اگر در آینده ای نه چندان دور نتوانیم این مراکز را به یکدیگر اتصال بدهیم، دچار مشکل جدی خواهیم شد.

    هم اکنون بخش های مختلف جهاد دانشگاهی در سطح کشور کارهایی ارزشمندی انجام داده اند اما متاسفانه این شبکه با یکدیگر هم افزایی خوبی ندارند و همواره یکی از آرزوهای مان برقرای اتصال خوب میان این بخش ها است.

وی در ادامه اظهارداشت: من امیدوارم حوزه تجاری سازی و اشتغال اتصال خوبی میان حوزه های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی این مرکز ایجاد کند. ما نیز سعی کرده ایم در دانشگاه علم و فرهنگ در این زمینه پیشرو باشیم و روز به روز این نقش را پر رنگ تر کنیم. مثلا هم اکنون در صد قابل توجهی از رشته های ما به سمت تسهیلات تکمیلی رفته اند.

برخی از پژوهشکده های ما مانند رویان، تکنولوژی نیز توانسته اند به موفقیت زیادی دست پیدا کنند اما هنوز برخی از پژوهشکده های ما برای رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله زیادی دارند.

هاشمی خاطرنشان کرد: در کنار این مسائل هم اکنون نیاز شدیدی برای بحث اشتغال دانش آموختگان و دانشجویان وجود دارد. اهمیت این موضوع باعث شد تا دانشگاه علم و فرهنگ با ایجاد پارک ملی فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، بسترهای لازم این مساله را در دانشگاه ایجاد کند.

وی در پایان گفت: همچنین دانشگاه علم و فرهنگ فعالیت هایی در حوزه بین الملل آغاز و مجوز پذیرش دانشجویان خارجی را نیز دریافت کرده است؛ این دانشگاه از بهمن امسال میزبان دانشجویان سایر کشورها خواهد بود.

به گفته رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، هر ساله بر میزان نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی افزوده می شود. این زنگ خطر هم اکنون به دوره ارشد و دکترا نیز سرایت کرده است. اهمیت این دانشگاه علم و فرهنگ با ایجاد بسترهای لازم، زمینه اشتغال زایی و کارآفرینی دانش آموختگان خود را فراهم کند؛ از شهریور امسال با ایجاد بنیاد توسعه کسب و کار، بستری مناسب برای شکوفایی ایده های دانش آموختگان فراهم شده است تا فرصت شغلی جدیدی برای دانش آموختگان ایجاد شود.

ضرورت ارتقای جهاد دانشگاهی با هم افزایی مجموعه ها

محمد صادق بیجندی، رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان نیز در این گردهمایی گفت: مجموعه جهاد دانشگاهی و نهاد دانشگاهی به ویژه در دوران مشکلات اقتصادی و تحریم ها باید در حوزه توان افزایی بیش از پیش تلاش کند؛ جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد برآمده از انقلاب اسلامی باید با کمترین ها بیشترین خدمات را ارائه دهد.

وی  با اشاره به پیشگامی جهاد دانشگاهی در حوزه پارک ها و مراکز رشد، اظهارداشت: ما امیدواریم با هم افزایی میان مجموعه پارک ها، واحدهای فناور ، مراکز نوآور با مجموعه معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، به ارتقای جهاد دانشگاهی کمک کنیم.

وی افزود: پیش از این در زیست بوم کارآفرینی در جهاد دانشگاهی و در کل کشور،  حقله مفقوده ای وجود داشت. اهمیت این موضوع باعث شد تا از اواخر سال 95 به پیشنهاد همکاران سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، مجموعه منش طراحی شود. هم اکنون مجوز اجرای این طرح برای 19 استان صادر شده است اما هنوز همگی این مراکز نتوانسته اند فعالیت کنند.

وی بیان کرد: هم اکنون این سازمان با مرآوده و مذاکرات  با مراکز دولتی از جمله وزارت ورزش و جوانان توانسته است برای تجهیز، راه اندازی و ارایه برنامه خود حدود بیش از یک میلیارد تومان بودجه دریافت کند.

وی خاطرنشان کرد: طرح فاوا، از دیگر طرح های این سازمان است که اکنون با همکاری سه مجموعه جهاد دانشگاهی در 19 استان کشور اجرا شده است. اگر حادثه سیلاب خوزستان امسال پیش نمی آمد، این طرح در پنج استان دیگر نیز اجرایی می شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا