کارآفرینی از جنس هنر و دانش

کار آفرینان کسانی هستند که با حیات بخشیدن ایده‌ های خود و پایه گذاری کسب و کاریی نوین، باعث رونق و رشد اقتصادی و توسعه رفاه انسانی شده اند.

هفته جهانی کارآفرینی (GEW)؛ بزرگترین رویداد هماهنگ برای ترویج و ترفیع کارآفرینی جهان که هر سال در بازه زمانی 18 تا 24 نوامبر(27 آبان تا 3 آذر)  برگزار می‌ شود، بهانه ای شد تا برخی از کارآفرینان موفق پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی را معرفی کنیم که در ادامه آن را می خوانید.

کارآفرینی روحی دوباره به کالبد هنر ایرانی بخشید

محمد رضا محمودی، مدیر عامل شرکت ترسه، از جمله کارآفرینان جوان و خلاق در صنعت جواهرات است که سال 88 با ثبت برند چکش فلزی و آغاز فعالیت هایی در بحث R&D( تحقیق و توسعه)، طراحی ها و ایده پردازی ها، سفرهای داخلی و خارجی توانست ضمن استخراج موتیف ها (یکی از اصطلاحات رایج در هنر و ادب که مهم ترين ويژگی آن، خصلت تکرار شوندگی و برانگيزندگی هنر است) و المان ها( عناصر)، یک سری هنرهای اصیل ایرانی که پیش از این در هنرهای دیگر استفاده می شدند مانند دست بافته ها و معاری سنتی را برای نخستین بار در صنعت جواهرات باز تعریف کند.

او در سال 1393 با ثبت برند جدیدی با نام تجاری «ترسه» سعی کرد تا هنر خاتم کاری را با صنعت جواهرات تلفیق کند اما در ماموریت و چشم انداز آینده اش به دنبال تلفیق هنرهای سنتی با جواهرات است.

او تاکنون توانسته است نزدیک به 270 محصول را به ثبت طرح صنعتی برساند و برای محصولات تولیدی اش گواهینامه ها، استانداردها و مجوزهای لازم را از سازمان صنایع دستی و وزراتخانه های مختلف دریافت کند.

این برند با حضور در نمایشگاه های ساخت جواهرات مسکو و سئول توانسته است تقدیر نامه هایی کسب کند؛ سال 1396 برند ترسه به عنوان برند برگزیده نمایشگاه ساخت جواهرات مسکو شناخته شده است.

کارآفرینی با کمک سیستم بازاریابی شبکه ای

مهدی محمودی، رئیس انجمن موسسات مد و لباس کشور و مدیرعامل شرکت بازاریابی شبکه ‌ای نیک ‌پوشان رادین نیز از دیگر کارآفرینان موفق در پارک ملی علوم و فناوری‌ های نرم و صنایع فرهنگی است. او با در اختیار داشتن سال ها تجربه کاری در حوزه مد و لباس کشور و داشتن دانش و آگاهی کافی از تولیدات داخلی توانسته است به منظور «حمایت از تولید ملی و توسعه اقتصاد داخلی»، «اشتغال زایی و توسعه کارآفرینی»، «ایجاد درآمد برای بازاریابان و مشاوران از طریق فروش مستقیم و غیرمستقیم محصولات» و همچنین «فروش محصولات باکیفیت و 100 درصد ایرانی» این شرکت را دایر کند.

او پس از اخذ مجوز بازاریابی شبکه ای از وزارت صنعت و معدن و بازرگانی، بر مبنای دانش و آگاهی خود و بهره گیری از توسعه شبکه فروش، سیستم فروش چند سطحی راه اندازی کرده است؛ این شبکه بازاریابی ضمن ایجاد کسب و کار بومی مبتنی بر تولید ملی، با حمایت از کالای ایرانی و اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم، مانع خروج ارز از کشور می شود.

کارآفرینی که نخستین بانک تصاویر حرفه ای را راه اندازی کرد

بهرام سهیلی، مدیر عامل شرکت نمایه پردازان پندار از دیگر کارآفرینانی بوده که اواخر سال 1397 نخستین استارتاپ خود را تحت نام- راش فیلم- راه اندازی کرده است؛ راش فیلم اولین و تنها بانک تصاویر حرفه ای و با کیفیت در ایران است که به صورت اختصاصی، آرشیوی غنی از فیلم های خام، با موضوعات گوناگون تشکیل داده تا تمامی فیلم سازان، تهیه کنندگان، مستند سازان، تیزر سازان و حتی صاحبان کانال های فضای مجازی که نیازمند استفاده از محتوای ویدیویی هستند را در رسانه های دیداری حرفه ایی و فضای مجازی یاری کند.

او در فاز نخست این طرح با بارگذاری روزانه حدود 40 تا 50 فیلم، آرشیو عظیمی از داده های ویدیویی و تصویری در دسترس استفاده کنندگان قرار داده است. به زودی با راه اندازی فاز دوم این طرح نیز زمینه اشتغال بسیاری از جوانان بیکار، جویای کار و علاقمند به حرفه عکاسی و فیلم برداری را فراهم می کند؛ بسیاری از افرادی که اکنون به صورت حرفه ای کار خود را آغاز نکرده اند و وارد بازار حرفه ای نشده اند می توانند با گرفتن و ثبت چند پلان برای خود درآمد زایی کنند.

کارآفرینی با بسته بندی هدایای فاخر

محمد حدادی پور، مدیرعامل شرکت سنا ایده آفرین هم از دیگر کارآفرینان فعال در حوزه طراحی و تولید جعبه ها و بسته بندی کالاها برای عرضه هدایای فاخر است.

او توانسته است با طراحی و تولید خلاقانه و نوآورانه جعبه های دست ساز و ماندگار نیاز بخشی از صنایع دستی و هنری جامعه را رفع کند؛ جعبه هایی که ارزش هدیه های فاخر را دارند؛ این جعبه های ایرانی به علت طرح و طراحی غنی و بهره گیری از هنر زیبای ایرانی از مزایای زیادی برخوردار هستند. طراحی متفاوت، خلاقانه و نوآورانه، استفاده از پارچه های سنتی و پلاک مینا از جمله مزایای مهم رقابتی این جعبه ها نسبت به نمونه های خارجی و چینی است. محصولی متفاوت که تاکنون نمونه ای مشابه در دنیا عرضه نشده است.

اکنون محصولات تولیدی او به علت مزیت رقباتی با نمونه های مشابه خارجی، سهمی از بازار را به خود اختصاص داده است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا