علم، مشاغل را زنانه و مردانه می کند

آیا شغل و حرفه‌ای که توسط یک فرد انتخاب می‌شود، می‌تواند بر وضعیت سلامت قلب تأثیری داشته باشد؟ تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که این امر قطعاً می‌تواند تأثیرگذار باشد.

در این میان سؤال دیگری مطرح می‌شود که آیا می‌توان ازنظر علمی مشاغل را بر اساس جنسیت طبقه‌بندی کرده و برخی مشاغل را مناسب‌تر برای مردان و یا بالعکس دسته‌بندی کرد؟

برای دستیابی به سؤالات فوق، پژوهشگران اقدام به بررسی شرایط جسمی و بهداشتی 65 هزار زن میان‌سال که در دوران یائسگی به سر می‌برند، کرده و با تجزیه‌وتحلیل این اطلاعات، دریافتند که اشتغال زنان در برخی حوزه‌ها موجب افزایش بیماری‌های قلبی در آن‌ها شده و معمولاً با سلامت ضعیف قلب همراه است.

خطر ضعف سلامت قلب در زنان فعال در حوزه مددکاری اجتماعی 36٪ بیشتر از سایر زنان است. این رقم در زنان صندوقدار فروشگاه‌ها 33٪ بیشتر، در مشاغل ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی 16 درصد و به‌طور ویژه در زمینه‌های مرتبط با پرستاری، روان‌پزشکی و دستیاران خانه بهداشت بیشتر است. آمار فوق در پرستاران بیشتر از سایرین بوده و 14٪ بالاتر از سایر مشاغل این حوزه ثبت‌شده است.

پژوهشگران دریافتند که این گروه از زنان در مقایسه با زنان شاغل در دیگر حرفه‌ها، بیشتر دچار مشکلات قلبی می‌شوند. بر این اساس مشخص شد خطر ضعف سلامت قلب در زنان فعال در حوزه مددکاری اجتماعی 36٪ بیشتر از سایر زنان است.

این رقم در زنان صندوقدار فروشگاه‌ها 33٪ بیشتر در مشاغل ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی 16 درصد و به‌طور ویژه در زمینه‌های مرتبط با پرستاری، روان‌پزشکی و دستیاران خانه بهداشت بیشتر است. آمار فوق در پرستاران بیشتر از سایرین بوده و 14٪ بالاتر از سایر مشاغل این حوزه ثبت‌شده است.

بیدا نریاگو (Bede Nriagu) سرپرست این تیم تحقیقاتی و متخصص اپیدمولوژی و آمارهای زیستی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه درکسل فیلادلفیا (Drexel University) در این رابطه اعلام کرد: «نتایج مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد، برخی مشاغل دارای سطح بالاتری از خطر ابتلا به مشکلات و بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

در صدر این مشاغل، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی مانند پرستاران و دستیاران بهداشت منزل قرار دارند. این موضوع بسیار تعجب‌آور است زیرا این زنان احتمالاً از عوامل خطرزای سلامت قلبی- عروقی آگاهی بیشتری به نسبت سایر مردم‌ دارند.»

در گزارشی که توسط انجمن قلب آمریکا در این رابطه منتشر شد، آمده است: بر اساس یافته‌های این تحقیقات می‌توان این‌چنین استنباط کرد که برای انتخاب شغل باید عوامل متعددی را مدنظر قرار داده و تأثیر منفی تصدی برخی مشاغل بر سلامت زنان را نمی‌توان نادیده گرفت. توصیه می‌شود برای اشتغال افراد به موضوعاتی فراتر از فاکتورهای فردی توجه شده و مسائلی همچون تأثیر آن بر سلامت نیز در نظر گرفته شود.

در این مطالعه همچنین مشخص شد که خطر ابتلا به مشکلات قلبی در میان کارگزاران املاک و مستغلات و فروشندگان ۲۴ درصد و در بین کارمندان اداری نسبت به سایر افراد و مشاغل دیگر ۱۱ درصد کمتر است.

محققان خاطرنشان كردند كه این یافته‌ها در تشخیص این مسئله که كدام گروه از زنان ممكن است از برنامه‌های بهداشت محیط برای بهبود سلامت قلب بهره‌مند شوند.

سرپرست این تیم تحقیقاتی اظهار داشت: این یافته‌ها نشان می‌دهند که شغل یک عامل مهمی در سلامت قلب افراد است و این موضوع به‌طور خاص برای زنان بیشتر تأثیرگذار است. اگرچه این مطالعه پیوند علت و معلولی مشخصی را بر اساس یک الگوی ثابت اثبات نکرده است.

توصیه می‌شود پزشكان در هنگام بررسی بیماری‌های قلبی زنان، از آن‌ها در رابطه با شغلشان سؤال کنند تا به‌این‌ ترتیب افرادی كه در معرض خطر قلبی قرار دارند، شناسایی شوند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، نتایج این تحقیقات در نشست سالانه انجمن قلب آمریکا که در تاریخ 16 تا 18 نوامبر برابر با 25 تا 27 آبان ماه در فیلادلفیا برگزار می‌شود، به‌طور کامل ارائه خواهد شد. لازم به توضیح است که چنین تحقیقاتی باید تا قبل از انتشار در یک مجله پزشکی، توسط مراکز تحقیقاتی دیگر بررسی شوند.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا