تصاویر گذر عطارد از مقابل خورشید

دیروز رصدگران شاهد یک پدیده نادر آسمانی در سراسر جهان بودند.این رویداد که با عنوان "گذر" شناخته می‌شود، تنها هر ۱۳ سال یک بار اتفاق می‌افتد و تنها با تجهیزات مناسب و بدون حضور ابر قابل رویت است.

به این ترتیب دیروز غروب سیاره عطارد از مقابل خورشید عبور کرد. پدیده گذر عطارد از مقابل خورشید از ساعت ۱۱:۳۵ به وقت گرینویچ آغاز شد و ۵ ساعت و نیم به طول انجامید.بنابراین زمان زیادی برای رصد وجود داشت.

در انگلیس، جوامع آماتور نجومی و رصدخانه‌های عمومی رویدادهایی را برگزار کردند و اعضای آن توانستند از طریق تجهیزاتی مناسب و تخصصی با خیالی آسوده پدیده گذر را ببینند.

پروفسور "مایک کروز"(Mike Cruise) رئیس انجمن سلطنتی نجوم انگلیس اظهار کرد، پدیده گذر یک نمایش آشکار از چگونگی حرکت سیارات به دور خورشید است.

وی ادامه داد، این پدیده به این دلیل اتفاق می‌افتد که عطارد یکی از دو سیاره منظومه شمسی است که نزدیک‌تر از زمین به دور خورشید می‌چرخد.سیاره دیگر هم زهره است.

گفتنی است در هر قرن تنها ۱۳ یا ۱۴ گذر برای عطارد وجود دارد. از دید ما در زمین، عطارد از بالا یا پایین خورشید عبور می‌کند. اما گاهی اوقات مدارهای زمین و عطارد به گونه‌ای در کنار هم قرار می‌گیرند که عطارد مستقیما میان زمین و خورشید عبور می‌کند.

وقتی که این اتفاق بیفتد، عطارد از زمین، مانند یک نقطه کوچک(حدود ۰.۵ درصد قطر خود خورشید) دیده می‌شود.صدها سال است که محققان از پدیده گذر برای مطالعه طریقه حرکت سیارات و ستاره‌ها در فضا استفاده می‌کنند.

تصاویر زیر عکس‌هایی از پدیده  گذر در عصر روز گذشته است.