۲۰ سال آینده نخستین شهر پایدار مریخ ساخته خواهد شد

برنامه‌های ایلون ماسک مدیرعامل سازمان فضایی اسپیس ایکس برای ساخت شهری در مریخ و انتقال جمعیت انسانی به آن بر کسی پوشیده نیست اما این برنامه‌ها فعلا تنها در حد یک رویا باقی مانده‌اند. از آن‌جایی که هنوز خیلی چیزها هست که باید در زمین به آن‌ها رسیدگی شود، مهاجرت به مریخ یک ایده دور از دسترس است. با این حال گویا هیچ چیز ماسک را از برنامه‌ریزی و ایده پردازی در مورد این که چطور می‌تواند به این طرح جامه عمل بپوشاند، منصرف نمی‌کند. وی در پاسخ به چند سوال کاربران در توییتر گفت که به دست‌کم ۱۰۰۰ سفینه فضایی برای ساختن یک شهر پایدار بر روی مریخ نیاز است.

ماسک در ادامه افزود که انتقال یک میلیون تن محموله لازم برای ساخت این شهر، ۲۰ سال زمان می‌برد. براساس محاسبات ماسک، پرتاب این تعداد راکت در مجموع ۲ میلیارد دلار هزینه در برخواهد داشت. ‌

ماسک در ارائه پیش‌بینی‌های نگران‌کننده در مورد برنامه‌های خود برای استعمار مریخ سابقه دارد. به عنوان نمونه، وی از ایده شلیک تسلیحات هسته‌ای به مریخ حمایت کرده است. براساس این ایده انفجار سلاح‌های اتمی در بالای قله‌های یخی این سیاره به بخار شدن آب‌های منجمد و آزاد شدن گاز دی اکسید کربن منجر می‌شود. انتشار این گاز با گرم کردن سطح مریخ شرایط را برای اسکان بشر در این سیاره فراهم می‌کند.

این در حالی است که فرضیه مذکور هیچگونه پایه‌ علمی ندارد. نتایج یک مطالعه که در مجله Nature منتشر شده نشان می‌دهد که در قله‌های یخی مریخ به اندازه کافی دی اکسید کربن برای ایجاد اثر گلخانه‌ای مورد نظر وجود ندارد و حتی اگر هم وجود داشت، از آن‌جا که جو مریخ مدام به فضای بیرون نشت می‌کند، این گاز به تدریج ناپدید خواهد شد.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا