تامین هیدروژن برای سکونت در مریخ

سیناپرس: هیدروژن کاربردهای زیادی دارد و می تواند به عنوان سوخت خودروهای هیدوژرنی گرفته تا سوخت زیردریایی های غول پیکر و موشک های فضاپیما به کار گرفته شود. همچنین این عنصر می تواند برای گرمایش ساختمان ها نیز به کار رود.

مشکل اینجا است که شیوه های فعلی برای به دست آوردن هیدروژن از آب نیازمند الکتریسیته زیادی است. این بدان معنا است که منابع تجدیدپذیر انرژی نظیر انرژی خورشیدی یا بادی نمی توانند منبع خوبی برای تامین هیدروژن باشند.

همچنین استفاده از «برگ های مصنوعی» که یکی از شیوه های جدید پیشنهاد شده برای تامین هیدروژن است نیز خطرناک خواهد بود. منظور از برگ مصنوعی، سازوکاری است که همانند برگ درختان، با استفاده از انرژی خورشیدی، هیدروژن تولید می کند. از آنجا که انرژی خورشیدی اندک نمی تواند مقدار زیادی گاز تولید کند، این گاز تجمیع شده و در نهایت ممکن است به انفجار بیانجامد.

به همین دلیل، گروهی از دانشمندان در جستجو برای یافتن شیوه ای مطمئن و در عین حال با بازدهی بالا برای تولید انرژی، به روشی برای تجزیه آب با پالس های الکتریکی دست یافتند.

در این شیوه، الکتریسیته به آب اعمال می شود و سپس یک واسطه شیمیایی ساخته شده از سیلیکون به سرعت پروتون ها و الکترون های آب را جمع آوری می کند. وقتی حجم این واسطه به اتمام رسید، رنگ آن به آبی تغییر می یابد و می توان آن را از مخزن خارج و در جایی انبار کرد.

سپس در مواردی که نیاز به هیدروژن است، با قرار دادن این ماده واسطه در کنار کاتالیزگر پلاتین، آن الکترون ها و پرتون های ذخیره شده در واسطه سیلیکونی با هم ترکیب شده و گاز هیدروژن را تولید می کنند.

از آنجا که برای این کار نیازی به جریان مداوم الکتریسیته نیست، این شیوه می تواند به خوبی با منابع انرژی خورشیدی یا بادی کار کند. همچنین میزان هیدروژن تولیدی با این شیوه حدود 30 برابر بیشتر از شیوه های فعلی است.

این فناوری جدید می تواند برای تولید انرژی مورد نیاز در مناطق دور افتاده، کشورهای محروم و نیز حتی تامین انرژی مورد نیاز برای ساکنان آینده مریخ به کار رود.

جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Science منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا