ای کاش کمی حرفه ای تر رفتار کنیم

در شرایطی که در تمام دنیا رعایت حق کپی رایت و ذکر منبع در اخبار به عنوان یک اصل بدیهی تلقی می شود، درکشور ما چنین بدیهیاتی به راحتی توسط اصحاب رسانه زیر پا گذاشته می شود.

مصداق این ادعا مثالی خیلی ساده از عملکرد خبرگزاری های کشور پیرامون انتشار خبر «کشف دیوار دو هزار و هفتصد ساله در ایران» است که برای نخستین بار در تاریخ 14 آبان ماه توسط خبرگزاری سیناپرس منتشر و روز 15 آبان ماه نیز مجدد روی سایت این خبرگزاری قرارگرفت. بعد از انتشار این مطلب گویا رسانه هایمان از خواب غفلت بیدار شدند تا ببینند جز اخبار سیاسی، اخبار مهم دیگری نیز وجود دارد که به عنوان خبرهای علمی دارای جذابیت و اهمیت بسیار زیادی در ایران و جهان است.

نکته تاسف بار ماجرا این است که برخی از این همکاران سخت کوش (تاکید می کنم برخی از همکاران) به جای اینکه با رعایت امانت و صداقت خبری را که از درگاه خبرگزاری سیناپرس گرفته اند را با ذکر منبع بازنشر کنند، همگی و دسته جمعی به بازنشر خبر بدون ذکر منبع و به نام خود اقدام کرده اند؛ غافل از اینکه در دنیایی که فضای مجازی همه ابعاد آن را دربر گرفته است با یک جستجوی ساده به راحتی می توان فهمید که منبع اصلی خبر کجاست و سایر رسانه ها در چه تاریخی مطلب مورد نظر را منتشر کرده اند و بازهم به راحتی می توان به این نتیجه رسید که قانون کپی رایت رعایت نشده است؛ نه نام نویسنده و نه حتی نام خبرگزاری؛ پای زحمت ما که خوراک دیگران شده بود، وجود نداشت.
هرچند که این تنها خبر و نخستین بار نیست که چنین اتفاقی رخ می دهد و اخبارمان را بدون ذکر منبع در رسانه ها و خبرگزاری هایی با ادعای حرفه ای بودن مشاهده می کنیم؛ البته که به دلیل قدمت و تعداد مخاطب بیشتر در برخی رسانه ها طبیعتا تعداد بازدید خبر در آنها بیشتر است و به همین دلیل به خودشان اجازه می دهند که زحمت همکاران ما را به نام‌ خود تمام کنند. اما در عصر تکنولوژی همه چیز با کمی ذکاوت و به راحتی قابلیت راستی آزمایی دارد.
همکاران پرتلاش، بدانید اگر قرار باشد مطلبی در فضای مجازی بارگذاری شود، بایستی بی کم و کاست، تغییر، تحریف و سانسور با کسب اجازه از صاحب اثر و حقوق مادی اثر و ذکرمنبع  مورد استفاده قرار گیرد.
حداقل برای ما رسانه ای ها که ادعای فرهنگی بودن داریم و هرروز برای مردم  و در راستای تحقق حقوق شان تلاش می کنیم، رعایت این نکات نباید چندان سخت باشد.

ای کاش کمی حرفه ای تر رفتار کنیم!

درپایان نیز باید بگویم وقتی این عملکرد غیرحرفه ای از پایگاه ها و وبلاگ های شخصی سر بزند ، شاید ایرادی نباشد، اما گلایه ما از رسانه های بزرگی است که سری میان سرها دارند و دقیقا همین موضوع، تاسف ما را دوچندان می کند. البته ازسوی دیگر برای ما باعث خوشحالی است که به عنوان یک رسانه علمی منبع معتمد خبری در فضای رسانه ای کشور هستیم.

*بد نیست به صورت مستند صحت ادعایمان را ثابت کنیم.
این دوعکس گرفته شده از صفحه خبرگزاری و تاریخ انتشار و پنل کاربری خبرنگاران سیناپرس است که خبر را چه روزی و ساعتی منتشر کرده اند و مجدد به دلیل اهمیت خبر روی سایت قرار گرفت.

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا