تک فرزندان چاق ترند

تحقیق تازه ای که در مجله Nutrition Education and Behavior به چاپ رسیده است، نشان می دهد تک فرزندان عادات غذایی ناسالم تری در تغذیه و انتخاب نوشیدنی دارند و شاخص تغذیه سالم آنها در3 مورد از 12 مورد ارزیابی شده کمتر از دیگر کودکان است.

آنها همچنین نمرات بسیار پایین تری در طی هفته و آخر هفته داشتند و مشخص شد چه از نظر فردی و چه جمعی تفاوت هایی در الگوهای تغذیه ای بین دو گروه (دانش آموزان تک فرزند و گروه دانش آموزان دارای خواهر و برادر) وجود دارد.

«چلسی کرچت» محقق ارشد این تحقیق گفت: متخصصان تغذیه باید تاثیر خانواده و خواهر و برادر را در آموزش تغذیه برای خانواده های کودکان در نظر بگیرند. باید اقدامات انجام شده برای کمک به ایجاد عادات تغذیه ای سالم در کودکان و خانواده ها تشویق شود.

محققان دریافتند مادران کودکان تک فرزند هم به احتمال بیشتر اضافه وزن دارند. به علاوه در سایر کودکان، توده بدنی مادر ارتباط قوی تری با توده بدنی و دور کمر کودکان نسبت به کودکان تک فرزند دارد.

اطلاعات استفاده شده در این تحقیق از جدول هایی که مادران در طی سه روز در هفته (دو روز وسط هفته و یک روز آخر هفته) تهیه کردند به دست آمد.

معلمان این کودکان نیز برای هر غذایی که کودکان در مدرسه می خوردند جداولی در اختیار داشتند. مادران هم به پرسشنامه فعالیت بدنی و تغذیه خانواده پاسخ دادند تا رفتارهای غذایی معمول خانواده ها مانند انتخاب غذا و نوشیدنی ارزیابی شود.

محققان دریافتند مادران کودکان تک فرزند هم به احتمال بیشتر اضافه وزن دارند. به علاوه در سایر کودکان، توده بدنی مادر ارتباط قوی تری با توده بدنی و دور کمر کودکان نسبت به کودکان تک فرزند دارد.

این مطالعه تنها مادران و کودکان را بررسی کرده و نمی تواند درباره تاثیر الگوهای تغذیه پدران بر فرزندان اطلاعاتی به دست بدهد و  این تحقیق با وضعیت تاهل افراد کاری نداشت.

این مطالعه نشان می دهد که زمان هایی که در خارج خانه مثل مدرسه صرف می شود ارتباطی با الگوهای تغذیه ای کودکان ندارد. این امر نشان دهنده تفاوت ناشی از عادات غذایی داخل خانه است از جمله اینکه خانواده چند بار در هفته جلوی تلویزیون غذا می خورند و چه میزان نوشیدنی های حاوی شکر مصرف می کنند که این امر در بین دو گروه شرکت کننده در این تحقیق با هم تفاوت داشت.

کرچت می گوید: رفتارها و الگوهای سالمتر غذایی می تواند بیشتر از شرایط خانوادگی ناشی شود تا رفتار دوستان؛ زیرا کودکان در محیط های بیرون از خانه با دوستان خود ارتباط دارند.

دکتر کرچت و همکارانش در حال ادامه تحقیقات خود و بویژه در مورد روابط خانوادگی و چگونگی تاثیر آن بر رفتارهای تغذیه ای کودکان، فعالیت بدنی، خواب و دیگر عوامل موثر در چاقی هستند.

مترجم: محسن حدادی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خوب قدیما تعداد بچه ها زیاد بود و و تغذیه تقسیم می‌شد و اینکه اینقدر تنقلات نبود و یا نمیخریدن و مادرها خانه دار بودند .وغذای مناسب تهیه می‌کردند.در ضمن با حوصله و صبورتر بودن اما االان زندگی ماشینی چی به سر بچه ها داره میاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا